NULL Skriv ut sidan - Borg

Anbytarforum

Titel: Borg
Skrivet av: Sven Borg skrivet 2016-01-17, 14:37
Takk Ulf for din interesse.  Fint å få andre øyne til å se på dette.
 
Når jeg har lest dette som står i Ur Gryt förr och nu så betviler jeg at Carl Biörk og Ingeborg Larsdotter skulle være halvsøsken.
Det ser heller ikke ut som Lars Skunk´s hustru skulle være søster til Carl Biörk som jeg antydet, siden han er gift med en dotter til Petrus Lihtzenius.
At alderen på disse kan være over/underdriven kan man ikke se bort fra.  Det virker som både prester og andre som nedtegnet kilder ikke var så noga med alder i blant.
 
At slektene Skunk, Borg og Biörk var flettet i hverandre tror jeg er ganske sikkert.  Min teori er at alle egentlig kom fra Stockholm og at anfader Borg kan ha vært gift med en Skunk i Stockholm og er slektenes fellesnevner i Gryt og Norrköping.
At Biörk giftet seg inn i slekten Borg var vel heller ikke så usannsynlig siden jeg har en formening om at tullnärene holdt seg til sine egne.
 
Uansett så er det bare spekulasjoner før jeg kan finne noen kilder i Stockholm som kan bekrefte dette.
 
Uansett, her er utdraget fra Ur Gryt förr och nu:
 
Ur Gryt förr och nu (utgiven av Gryts hembygdsförening, Valdemarsvik 1981), sid 279 ff:
 
Den förste tullnären på Barösund hette Levin Friedrich. Han efterträddes av Lars Andersson, tidigare reseinspektör (se W.Smith, min anm).
 
Lars Andersson var gift med Anna Olofsdotter. De hade barnen Lars, Olof och Ingeborg.
 
På våren 1685 kom Ingeborg Larsdotters trolovade, kammarskrivaren Jöns Skunk från Stockholm. Han skulle som nyförordnad tullinspektör efterträdasin svärfader, Lars Andersson, som var gammal och trött.
 
Jöns Skunk och Ingeborg vigdes 1685 och fick 13 barn, bland andra:
 
- Johan, blev huspredikant, gift med en dotter till komminister Brytzenius i Gryt.
- Lars, tullnär, gift med en dotter till pastor Petrus Lihtzenius i Gryt.
- Hedvig, gift med komminister Ulric Gråsten, Eds Capell.
 
Lars Andersson dog 1690. Hustrun två år tidigare. I deras grav lades också dottersonen Anders Skunk, drunknad 1691, fyra år gammal.