NULL Skriv ut sidan - Bonnat

Anbytarforum

Titel: Bonnat
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2003-07-07, 17:18
Hejsan Birgitta, spännande med brevet från Helsingborg. Det nämner en annan av mina anor, länsmannen, gästgivaren och kunskaparen Brodde Jacobsson i Markaryd -  brodde i Merckerö. Denne man lär haft flitig brevkontakt med Axel Oxenstierna, han kom att efterträdas av sin son Jacob Broddesson.
 
Jag blir inte riktigt klok på släktskapen inom familjen Bonnat. Almquist skriver i Frälsegods.. under Abbotsnäs att Bastian Bonnat (död 1612) fick Lasse Vestgötes förläningar överflyttade på sig 1611, vilka dessutom tillökades. Vidare att Abbotsnäs övertogs av hans likanämnde son, vilken avled 1632 (det måste vara denne som skrivit brevet från Helsingborg). Därefter sätesgård för Bonnats dotter (1636), med vilken avses Catharina Regina.
 
Det tycks mig som det är denne andra Bastian Bonnat som i sitt andra gifte är gift med Margareta Jostsdotter, även det att Bastian Bonnat 1630 står som ägare till säteriet Långbro, då Margareta Jostsdotter avlidit 1628. Men vem var då Bastian Bonnat:II gift med i sitt första gifte? och vem var Bastian:I gift med i sitta andra gifte? Genealogin ger oss ständigt något att klura över.
 
Jag tror inte att dottern Anna Margareta är min Maria, hon gifte sig 1643 med Paul Wudd och dog före denne, 1666. Min Maria ska ha avlidit 1651 i Halmstad.
Familjens kopplingar får jag fundera vidare på.
 
Om du vill ha en kopia på det brev jag har från Bastian Bonnat, så maila mig din adress så skickar jag en kopia med posten.
 
Med tacksamma och vänliga hälsningar,
 
Calle L