NULL Skriv ut sidan - Bolling

Anbytarforum

Titel: Bolling
Skrivet av: Johanna Frostensson skrivet 2009-08-04, 13:53
Hej Karl Göran.
 
Intressant som vanligt att höra dina tankar. Mina papper med krönikan över släkten Bolling hänvisar just till en artikel i ÖstersundsPosten. Då tar jag påståendet med en stor nypa salt om inte du heller funnit något det bygger på.    
 
Jag har ett glapp i min forskning om nu inte krönikan är mycket att hänga i granen. Kanske har du träffat på personerna i din forskning? Enligt tidigare släktforskning som jag antar också bygger på krönikan eftersom den cirkulerat här och där bland släktforskare i familjen så får Zachris Bolling en son f 1694 i Rödön: Ingel Sakrisson Bolling som gifter sig med Anna Persdotter från Hammerdal. Runt 1734 får de en dotter vid namn Anna som sedan gifter sig med Pål Jonsson Krusberg från Föllinge.
 
Den jag själv har kommit fram till från vår tid och bakåt är just Anna. Uppgiften att hon föds 1734 finns i husförhör i Föllinge, men längre än så kan jag inte komma. Att hon skulle komma från Handog, Lit och vara en Bolling förblir osäkert. Har du någon känsla för om släktkedjan verkar rimlig eller är den för optimistisk?
 
Hälsningar
Johanna