NULL Skriv ut sidan - Bolling

Anbytarforum

Titel: Bolling
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-08-02, 18:22
Redan i mitten av 1900-talet framlades i bl.a. Östersunds lokalpress att Zakris Bolling var son till Ingel Björkman. Något mera påtagligt bakom denna teori har jag aldrig sett. Sannolikt var det p.g.a. att det unika namnet Ingel presenterades första gången i Jämtland av just korpralen Björkman och att det sedan återfanns som patronymikon hos Bolling. Vare sig i kyrkböcker eller domböcker har jag funnit några andra beröringspunkter mellan Ingel samt hans söner i Lit och Zakris Ingelsson Bolling.  
 
När jag sedermera erfor att Bollings födelseort i rullorna uppgavs vara 'Barkarö' i Småland blev avståndet till Björkman ännu större. Vän av ordning anmärker då att det finns ingen socken med det namnet i Småland. Förklaringen till stavningen torde vara att ortnamn som slutar på -röd/ryd är mycket vanliga i södra Sverige, men saknas helt i Jämtland. Slutleden är besläktade med ordet röja, tidigare rydhia, vilket alltså i forntiden uttalats med ett d. Detta trycksvaga d torde också beträffande ortnamnen ha försvunnit i dagligt tal. Barkeryd bör f.n. alltså vara den starkaste hypotesen när det gäller Bollings födelsesocken.
 
Uppgiften om Bollings angivna födelseort finns på  nätet. Med hjälp av sökmotor hittar jag emellertid endast två sajter som noterat denna uppgift (varav ingen anger källan).
 
Beträffande Ingel Jonsson Björkman uppger samtliga träffar på honom att han föddes i Lommaryd[s socken], Småland. Nagelfar man hans nekrolog står det inte riktigt så. Där uppges födelseorten Lommaryds Prästegäld, d.v.s. pastorat. Ingel kan därmed lika väl vara född i Bälaryd = Lommaryds annexförsamling.