NULL Skriv ut sidan - Bodin

Anbytarforum

Titel: Bodin
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2004-05-08, 20:22
Jag svarar lite här även om vi behöver flytta på det sedan (Sonnamnen räknas inte till egentliga släktnamn..) Vi kan ju alltid flytta det till en Bodinrubrik.
 
Olga Elisabets bakgrund finner vi med hjälp av 'Söderskivan' (som redovisar söders befolkning 1878-1926)
 
Utifrån förekomster på flera adresser kan följande totas ihop:
 
Sjöman,
Ernst Leopold Hjalmar Schönbeck (Senare Schönbäck), f. 18/10 1882 Göteborgs domkyrkoförs.
Nanny Andrea Schönbeck (står Ej med flicknamn), f. 4/3 1880 Gävle Heliga Trefaldighet förs.
Amy Matilda, f. 26/5 1905 Skeppsholm (Oscar)
Hjalmar Anders, f. 12/10 1906 Skeppsholm (Oscar)
Olga Elisabet, f. 30/6 1909 Skeppsholm (Oscar)
 
 
Familjen (ej fadern) flyttar till Gävle 1910 13/4. Det finns en del (sociala) anteckningar på fadern; var han bott m.m. Nämns även något om Sthlms sjömanhus h.646 Han verkar flytta till rote 7 (Jakobsroten) 1911. Därifrån kom också hustrun 7/3 1905.
 
Adresser & kvarter m.m. finns också, men jag får återkomma om det är intressant..
 
Systern Amy f. 1905 dyker upp på nytt på Söder 1916, då finns flera andra Schönbeck inneboende i hushållet, så det kan säkert vara intressant att följa upp dem ordentligt!
 
-Jag 'tjuvtittade' lite i folkräkningen 1890 och den ihop med uppgifterna på söderskivan visar att det är föräldrarna till Ernst Leopold Hjalmar man också finner så småningom - men det får bli en senare historia..  
 
 
Beträffande det du undrar över nu levande också, så är väl det sådant som inte lämpar sig så bra i ett öppet forum.