NULL Skriv ut sidan - Bock

Anbytarforum

Titel: Bock
Skrivet av: Filip Törnroos skrivet 2009-02-15, 22:36
Åberopar min förfrågan om hjälp för att hitta fadern till lagläsaren och borgmästaren för Olofsborg Knut Knutsson Bock (se vänl. Olle Elms insändare ovan)
 
Knut Knutsson Bock hade en son kaptenen Gustaf Knutsson Bock från sitt första gifte (dvs. Knut Knutsson och Gustaf Knutsson var far och son).  
 
Knut Knutssons sigill dvs. en bock i språng är den samma som  1) Boxbacka/Bocksbacka Bock släktens i Helsinge kyrkby, frälsebrew från 1435 samt 2) Bock af Buckilas, introducerad på riddarhuset och 3) biskopen i Åbo Konrad Bock aus Bitz vapen föreställd på pärmsidan till Missale Aboense från År 1488  
 
Det vore fint om ngn kunde checka om Knut Knutsson Bock studerat på Uppsala universitet. Han var hovrätts auskultant i Åbo 1642 och kunde därför inte ha studerat juridik på Åbo Akademi , då ÅA grundades först 1640. I Uppsala Universitets källor kunde möjligen finnas information om Knut Knutssons hemort, Pikis/Åbo, Helsinge eller ngt. annat.    
       
Som far till Knut knutsson Bock har jag förmodat vara häradshövdingen på Åland Knut Persson Bock till Håby, utnämnd av hertig Karl, nämnd ca. 1598, då denne ryttmästare utnämndes till fogde och Hans Klasson Bjelkenstjerna till ståthållare. i boken sägs det att denne Knut Persson Bock kom från Finland till Åland. Jag antar att HÅby syftar till Knut Perssons eventuella hemort dvs. Helsinge Åby, där en Knut Persson varit hemmansnägare till hemmanet Björns, som var granne till Domarby och där man vet att det bott flera domare den tiden.
Björns har ursprungligen varit en del av ovan nämnda Bocksbacka herrgård.
Landskapsarkivariet på Åland Håkan Axelsson föreslog att man kunde ta en titt på kungliga brev och fogdarnas redovisningar för att möjligen finna belägg på  
Knut Persson Bocks hemort. Kan ngn hjälpa till med det här ?  Till vem kan en förfrågan skickas ?
 
mvh Filip