NULL Skriv ut sidan - Bock

Anbytarforum

Titel: Bock
Skrivet av: Mats Kjellström skrivet 2004-12-22, 11:43
Hanne Thorup Koudal i Danmark gav mig detta svar angående Bock släkter i sverige:
 
Det er en mulighed, at Bock kan være calvinister. Navnet forekommer (ifølge FamilySearch) i Sydafrika, Cap of Good Hope, Stellenbosch, hvor Anna Bock gifter sig med Andries Bestier i 1724. Formentlig huguenotter. 
Altjen Bock (datter af Isbrand Bock), døbt i Holland, Nijmegen, Nederlands Hervormde Kerk 1659 (calvinistisk). 
Jeg har i min database en Adolf Hansen Bock, som gifter sig med Judith Marie Honoré i Danmark 1892. Honor? stammer fra vallonslægt fra Warquignies, Wasmes, le Borinage, Hainaut (syd Belgien). 
Desuden har vi en Bock som medlem af Det danske Huguenotsamfund. 
Min mening er, at Bock kan være vallonsk eller huguenotslægt fra Frankrig, som udvandrer. 
 
Hvis jeg finder mere om Bock, vil jeg kontakte dig. Foreløbig har jeg bemærket, at enkelte slægter forlader Sverige og tager til Mannheim i Tyskland. De kommer fra Österby, Löfsta og Godegaard. Jeg er først for nyligt begyndt at læse om vallonerne i Sverige, og det har været meget spændende. Jeg har også læst de 4 første børnebøger af May Bylock om vallonindvandrerne i Sverige, og hun har gjort en fin research på de historiske forhold før hun har skrevet disse bøger.
 
Jeg sidder netop og arbejder på en eksamensopgave på 50 sider om vallonudvandring fra det sydlige Belgien til andre lande i Europa. Den skal være færdig 5. januar. (Jeg læser historie på Københavns Universitet).
 
Min hjemmeside http://home5.inet.tele.dk/koudal/slaegt indeholder mange huguenot- og vallonnavne. Den bliver ajourført igen efter min eksamen i januar.
 
 
Mange hilsner 
Hanne Thorup Koudal
koudal@post5.tele.dk