NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2013
Skrivet av: Sebastian Kamiya Björk skrivet 2010-08-31, 05:16
Hej,
 
Jag letar efter min farfars farfars farfar.
Jag har kommit så långt som till 1831 då jag vet att min farfars farfars far föddes i Billinge (Malmöhus län), Johannes Björk.
 
Min källa till detta är Stehags Husförhörsländer från 1852
Källa från SVARs hemsida: E/LLA/13365/A I/10 (1858-1861), bildid: C0069102_00106
 
Bilden av denna husförhörslängd är lite otydlig så det är lite svårt att läsa, men jag tycker att det går att urskilja följande:
Johannes Björk 1831 9/11 Billinge.
 
När jag skulle gå in för att titta på Billinges (Malmöhus län) kyrkoarkiv så visade det sig att där inte fanns födelse och dopböcker för årtalen jag letar efter. Jag beslutade mig för att gå igenom ett av många husförhörslängder istället runt den tiden Johannes föddes för att eventuellt hitta en annan Björk med Johannes skrivet som barn under sig.
 
Dock hade jag ingen lycka och kunde inte finna någon Björk.
Jag hittade däremot en Per Persson som hade en son, vars namn var Johannes och född 1831 men ej specifierat dag och månad.
Detta hittade jag på källan:
Billinge kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13024/A I/9 (1833-1837), bildid: C0063850_00101
från SVAR.
 
Jag undrar om det finns någon som vet mer eller skulle kunna hjälpa mig i mitt sökande.
 
För övrigt undrar jag också över efternamnen i Sverige, är det möjligt att min stamfader född Johannes 1831 egentligen hette Persson vid födseln men senare i livet tog namnet Björk?
 
Tack för er tid,
 
Sebastian Kamiya Björk, Nagoya Japan