NULL Skriv ut sidan - Bjurstedt

Anbytarforum

Titel: Bjurstedt
Skrivet av: May Anita Klein skrivet 2005-11-23, 13:05
Kobbersmedmester Johan(nes) Bjursted(t)(Biurstedt) født ca 1774, gifter seg i Fredrikshald (Halden), Norge tidlig på 1800tallet. De kirkebøkene er dessverre brent. Men i 1801-tellingen er han ennå ikke gift og i 1806 får han en datter. Han gifter seg med Inger Antonette Graasteen, datter av Seilmager Halvor Simonsen Graasteen fra Danmark, bosatt i Fredrikshald.
Det eneste jeg vet om Johan Bjurstedt er at han er fra Sverige og at han har fagbrev fra Karlstad. Han var ca 30 år gammel når han gifter seg i Fredrikshald, så det er jo mulig at han har vært gift før i Sverige. Han ser ut til å være av fint folk. Iallfall to av døttrene gifter seg i hovedstaden, og sønnen sender barna sine på skole i hovedstaden. Dessuten har Johan en prins Løvstrand eier av Røed og Qvernstøm, som fadder til et av barna. Både svigersønnen Loretz Christian Kreutz (Krentz) og sønnen Severin August, blir kobbersmeder, men sønnen blir senere hotelldiriktør i Moss.
 
Jeg er ganske ny innen slektfoskning, og jeg er helt ny innen forskning i Sverige, men jeg har allikevel klart å finne to Johannes Bjurstedt.
 
Johannes Jonason Bjurstedt født 27/8-1772 døpt 30/8-1772 Svanskog, Vearmland (unnskyld norske taster) Foreldre Jonas Bjurstedt og Stina.
 
Johannes Olleson Bjurstedt født 3/11-1774 d?pt 6/11-1774 Svanskog, Vearmland. Foreldre Olle Bjurstedt og Maria Olsdtr.
 
Begge disse kvalifiserer til å være i familie med min Johannes, da både navnet Stine og olavus brukes på barna.
Barna til Johan(nes) og Inger Antonette heter
Margrethe Kristine 1806
Stine Andrine 1810
Johanne Bolette 1811
Severin August 1818
Olavus Anthon 1820
Severine Alette 1822
Josephine Gustava 1826
 
I kirkebøkene blir han kalt både Johan og Johannes, kan det være at han egentlig heter Jonas, som jo er et svenskt navnn? Navnene Carl og Axel, er et navn som går igjen hos barnebarna, jeg vil tro at de navnene er fra fars slekt.
 
Jeg har også funnet på en liste at familien Bjurstedt har et familieskjold. Hva betyr det?
 
Er det noen som kan hjelpe meg og finne opphavet til Johannes?