NULL Skriv ut sidan - Biberg

Anbytarforum

Titel: Biberg
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2006-11-16, 22:01
Christina
 
Med reservation för att jag kan ha läst fel
 
Dopvittnen vid Anna Cecilias födsel 1743 9/9:
Professor Carl Linnaeus, Tull- och accisskrifv.Johan Gunner, Madame Catharina Alander, J. Greta Stina Hindricsson
 
Vid Christina Margaretas födsel 1745 15/10:
Inspectoren H. And. Sandval, H. Carl Gustaf Grizelius, fru Professorskan Regina Hydren, Madame Maria Margareta Rödhammar
 
Vid Johannes födsel 1751 8/7
Comministern uti Nås (Näs?) H. Johan Bomark, Studios. H. Baltzar Lund, fru Inspectorskan Lena Brantberg, Jungfru Sophia Locretia Hindricksson
 
De har säkert fått flera barn. Ovanstående barn hittade jag efter ett snabbsök i Familysearch.
 
När jag tittar i bouppteckningsregistret i Stockholm efter faddrarna så hittar jag;
 
Tullinspektören Johan Gunners änka Sofia Ekbom död 1778 5/1, 70 år gammal i Riddarholmens fs i Sthlm.  
 
Catharina Ahlander, f Ubman, var gift med rådmannen i Uppsala Teodor Ahlander.
 
Överinspektor Anders Sandvall, d 1773 1/1 i Sthlm. Änka Lena Brandtberg. Så medlemmar i denna familj var faddrar både 1745 och 1751.
 
Bokhållare Carl Gustaf Grizelius dör 1763 8/1 i Stockholm och efterlämnade dottern Catharina Elisabet, 14 år. Hustrun Ulrika Magdalena Kyronius hade dött 1761 10/8.
 
Baltzar Lund dog 1774 11/11 i Jakobs fs, Sthlm. Han var pastor vid borgerskapets änkehus. Änkan hette Elisabet Brander. Av Baltzars syskonskara, som uppräknas i bouppteckningen, så förefaller han komma från Nyköping.
 
I din efterlysning under Höök glömde du att nämna att Gabriel Höök inte bara var informator utan även svåger till Linné.
 
Niclas Rosenbalck är duktig på Kronoberg och prästerskapet där. Får han syn på din efterlysning under Höök så kanske han har upplysningar att lämna.