NULL Skriv ut sidan - Bergérus

Anbytarforum

Titel: Bergérus
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2011-03-06, 12:10
Vi som redan är bitna tycker ju det är så kul att vi inte kan låta bli att forska hur mycket som helst när det kommer sådana här frågor, men den här gången lyckades jag stanna upp och hejda mig lite. Så sent som igår tittade jag lite närmare på ett gammalt problem med en egen ana i Värmland, där jag hade kört fast första gången, och kom henne på spåren igen, och mindes hur kul det var att börja nysta i de egna rötterna.  Ett annat typiskt exempel på hur det kan vara för oss som hållit på ett tag: När Vem tror du att du är? handlade om Magnus Härenstam började jag redan när avsnittet pågick att slå upp de olika släktingarna och satt resten av kvällen helt opåkallat och privat att sammanställa släkten från anfadern som antog namnet och till våra dagar, via de olika befolkningsdatabaserna, dödboken och så vidare. Till sist har man ju hela den nutida folkbokföringen utom barn som är under 16 år sökbar online.  Och jag skulle inte alls bli förvånad om det var fler släktforskare än jag som gjorde det då.