NULL Skriv ut sidan - Bergérus

Anbytarforum

Titel: Bergérus
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2011-03-06, 11:15
Jag höll på att skriva in ännu mer intressanta rön, men började fundera lite på vad som verkligen är att vara snäll och generös mot Emma. Om du vill lära dig forska själv, så tycker jag vi ska låta dig göra det redan nu, och få upptäcka alla spännande uppgifter själv vid läsning i kyrkböckerna. Det känns taskigt att lura dig på att själv få upptäcka allt jag just nu skulle ha kunnat servera i det här inlägget.  Hittills har ingenting varit någon svår forskning, utan bara en fråga om att Emma inte har vetat någonting alls om var man ska leta, och det jag nu har hittat tror jag faktiskt skulle vara roligare för dig att själv teckna ett abonnemang hos förslagsvis SVAR och få leta upp och hitta i aktuella böcker.  Jag glömmer aldrig de egna upplevelserna av att hitta ganska nära egna anor och uppgifter om deras föräldrar i kyrkböcker från slutet av 1800-talet, och snabbt hoppa vidare till husförhörslängden och få föräldrarnas födelsedata, och leta upp rätt födelsebok och hitta deras födelsenotiser och så vidare.  Det är en fantastisk upplevelse, särskilt jämfört med att aningslöst ställa en fråga om sin farfar här och plötsligt få svar ner till en ana född 1760, som det höll på att bli när jag började skriva det här inlägget. Men så långt kan du utan vidare komma på linjen som namnet Bergerus kommer från. Och de upptäckterna vill jag unna dig att få uppleva!  Hos SVAR är Upplands kyrkböcker inscannade oftast en bit fram på 1900-talet också, och man har massor av andra spännande sökbara arkiv. Man kan teckna ett abonnemang på tre timmar för 50 kronor, helår för 995 kronor och massor av varianter där emellan.  När det gäller att bläddra i böckerna är det onekligen lättare hos Arkiv Digital och Genline än i SVARs användargränssnitt, och Arkiv Digital har bäst bildupplösning, och där är för övrigt billigaste varianten en hel vecka för 75 kronor, ser jag nu. Själv har jag abonnemang hos SVAR och AD, men för närvarande inget igång hos Genline längre.  Min ledtråd sedan är att leta upp Gerda Sofias födelsenotis i Ärentuna och kika lite på hennes rötter vidare bakåt...  Av bara farten har jag blivit riktigt intresserad av denna släkt Bergerus och kommer antagligen inte att kunna låta bli att utreda den själv rent privat...   En ledtråd till kan jag ge. Du kommer att hitta en ana som står angiven som född i Kulla, och av de olika Kulla som fanns att välja på är det Roslags-Kulla som är aktuellt.  Varmt lycka till!