NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2013-09-15, 12:53
Tack Erik för uppgiften från Nyeds häradsrätt! Den ger ju med tanke på titeln inspektor ytterligare fog för att Lorens i Bjärnå är identisk med Laurentius Bergius från Värmland. Laurentius och Lars är ju egentligen samma namn och vad jag förstår finns åtminstone något exempel på att borgmästare Lorens även kallas Lars. Kan de ha varit halvsyskon? Dock torde väl kyrkoherde Bengt ha varit en av de äldsta syskonen och bör väl vara döpt efter sin morfar, samtidigt som Gunilla Bengtsdotter överlever Anders Hallorsson. Eller är det så att bara Lars i Ölmskog och Anders Bergius i Filipstad är farbröder och de andra bara nära fränder på annat sätt?
 
Jag kan också nämna att jag just fått hem Berndt Godenhielms artikel från 1987 Det var bröllop hos Johan Jacobsson Lund, inte Lind i Helsingfors Släktforskare Uppsatser VIII, i vilken det framgår att Maria Lund som inspektor Lorens Bergius i Bjärnå gifter sig med mycket riktigt är regementsskrivare Johan Lunds dotter. Här finns även en uppgift att Johan Wång som då är Marias systerson dedicerat en akademisk avhandling till Lorens år 1700. Uppgiften kommer från Uusi sukukirja II, s. 96 och i samma not uppges även att Lorenz Bergius har inte kunnat förbindas med de släkter Bergius som behandlas i släktboken. Jag har ännu inte haft möjlighet att kolla denna källa (och kanske behöver jag hjälp med finskan), men kanske åtföljs dedikationen med en ortangivelse eller annan ledtråd. Likaså borde den mikrofilmade personskriften i diktform, som jag nämnde ovan, följas upp.
 
Men nu åker jag på semester, så detta får, åtminstone vad gäller mig, vänta några veckor.