NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2013-09-09, 23:17
Jag har nu letat lite mer angående Maria Lund. Via söktjänsten för de finska kyrkoböckerna (historieböckerna) på Genealogiska Samfundet i Finland till Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys och deras avskannade material, fann jag följande vigselnotis i Bjärnå/Perniö socken 1689:
den 3 Aprilis Inspectoren wedh Kåskis bruuk Wälb:de herr Lorentz Bergius och Jungfru Maria Lund i Biernogård.
(http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=4706&pnum=5)
 
Frågan är om denna Lorens verkligen är den senare borgmästaren? Maria kan knappast vara någon annan än dottern till regementesskrivare vid Nylands regemente, Johan Lund och hans hustru Margareta Gyllenbögel. Maria är sådana fall syster till kyrkoherden i Bjärnå sedan 1684, Jakob Lund, men också till David Lund som senare blev biskop i Växjö. Notera att dessa släktnamn, Johan, Jakob och David, återkommer hos borgmästare Bergius egna barn. - Sonen David Bergius som jag väl inte omtalat ovan, skrivs in senare än sina äldre bröder vid Eksjö skola, först i februari 1719 och utan åldersuppgift (Högre allmänna läroverkets i Eksjö arkiv CIIa:1, s. 41). David nämns också i korrespondens rörande Lorens arvingars anspråk på sin döde fars lön i handlingar och brev daterade 1729-33 (Kammarkollegiet Ämneshandlingar, Lokal civilförvaltning efter 1680, vol. 69:1, SVAR bild 317-324).
 
Varken i Davids eller Jakobs biografier i herdaminnena (Virdestams resp. Strandbergs) nämns någon syster Maria. Davids barn blir adlade med namnet Ehrenlund. Elgenstierna tar dock inte upp några syskon till David.