NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-03-28, 11:58
Har noterat två poster i SVAR:s personregister för skrivelser till Kungl. Maj:t (Riksarkivets ämbetsarkiv: Personregister över skrivelser till Kungl. Maj:t). Båda posterna är ordnade på Lorens/Lars Bergius, borgmästare i Eksjö. Den ena tar upp två(?) skrivelser från Jönköpings läns landshövding 1716-08-24, 1716-10-11, och den andra en från statskontoret 1733-03-01, med anmärkningen hans arvingar. Den sista kunde kanske avslöja var de då levande arvingars bodde. Har dock inte vägarna förbi huvudstaden för att kolla upp detta inom den närmsta tiden, så det får lov att vänta om inte någon annan vill göra sig besväret!
 
Kan också nämna att jag funnit ett mål vid Eksjö rådstuga 1717-02-11 där de två tilltalande är soldaten Erik Bergius och dragonen Olof Lindblad som slagits efter att Lindblad kallat Erik och hans (ej namngivna) bröder för tjuvar. Erik döms till vatten och bröd på Jönköpings slott i några dagar för sår han tillfogat Olof och Olof blir i sin tur ålagd att ge bevis för att hans beskyllningar varit korrekta - väl antagligen för att det inte ska vara frågan om förtal. Slagsmålet och beskyllningen ska ha skett i Eksjö stad, medan det påstådda tjuveriet vid Brännsmåla (gästgivargård), Höreda (F). (Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:1738, ArkivDigital bild 11ff och 70). Jag finner dock ingen fortsättning på detta i Eksjö rådstugas domböcker. Brännsmåla ligger ju åt rätt håll om det är frågan om den Erik Bergius jag tidigare noterat, som då alltså var mening soldat vid Tjunnaryds rote i Björkö (F).