NULL Skriv ut sidan - Bengstelius

Anbytarforum

Titel: Bengstelius
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2009-02-02, 12:30
Lena!  
 
Varifrån har du fått uppgiften att Magnus skulle vara född i Stjärnsund? Enligt Husby C:6 doplängd är han född i Klostret, Husby.  
 
Födda 1778 nr 53)   Nov 28 Magnus, döpt 29.  
Tack- och spiksmeden Magnus Bengstelius,  
modr Stina Olsdotter vid Klostret.
Faddrar: Kruksmäst Erik Samuelsson Svedborg och dess h.  
Pig Elisabeth Samuelsdtr. Spiksmed Joh Bengstelius och
dess h Brita Olsdtr. Alla i Klostret.
 
Dottern Johanna Sofia verkar vara född i Leksand, när familjen bodde vid Limå bruk 1811-1818. På sonen Magnus 1808-03-05 har jag hittat födelsenotis i Leksand, Braa bruk, fast de enligt flyttlängderna bodde i Rättvik då, men inte något av de andra barnen. 1819 flyttar familjen till Norrbo i Hälsingland och kommer senare till Wifsta varv i Timrå.  
 
Magnus Bengstelius var min morfars farmors far och en av de första jag forskade på när jag började för 12-15 år sen. Då kom jag ytterligare 3-4 generationer bakåt, men hittade inte så mycket mer om familjen Bengstelius, utan gick vidare med andra släktgrenar istället. När jag nu såg din gamla förfrågan, fick jag motivation att börja om med Bengsteliussläkten och ska nog lyckas bättre den här gången när jag är mera erfaren.
 
Hur är du själv släkt med Magnus? Jag såg att du bl.a. forskar om släkten Poussard, som Johanna Sofia gifte in sig i. Min mf fm är hennes syster Katarina 1803-92. Hör gärna av dig om du vill dela med dig av dina uppgifter eller veta mer om vad jag har kommit fram till.
 
Vänliga hälsningar
 
Åsa