NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2014
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2013-01-06, 15:59
Hej Thomas och andra,
 
I senare hfl-er, tex Åmåls landsförsamling AI:10 (1841-1845) Bild 123 / sid 232, anges att Maria är född 1768-01-07 och födelseboken (Åmåls stadsförsamling C:3 (1751-1788) Bild 118 / sid 227) ser man då att föräldrarna  är just Jacob Stensson och Maria Halvardsdotter. Detta får man nog anse är bevis nog för att svara ja på din fråga, även om Maria inte går att följa under hfl-luckan som finns i Åmåls lfs.  
 
Jag antar att du har noterat att Maria är änka när hon gifter sig med Jon Nilsson 1801-11-08? Vid sitt första gifte med Anders Jonsson 1793-12-26 anges hon vara från Östby, men hittas inte där i hfl vad jag kan se.
 
De nummer i hfl-er i Åmåls lfs som du nämner har jag för mig har varit uppe till diskussion tidigare, utan att någon har kunnat förklara vad det är. Eller?
 
Angående det här med kusingifte: det är ju uppenbart att man hittar ett stort antal sådana när man släktforskar i norra Dalsland och vad jag har för mig krävdes dispens för sådana. Frågan som jag funderat på är då: var finns dessa dispenser? De måste ju vara en guldgruva för släktforskare. Någon som vet?  
 
Hälsningar
Anders