NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2001-01-25, 21:39
Dorotea Beckman var gift 1745 med Anders Lindbom, som senare var anställd vid hovet i Stockholm som silverknekt. Dorotea dog 1766 i Stockholm av Uppsalafeber, ett slags influensa som grasserade det året. Jag söker hennes härkomst. Hon uppges vara född 1710, men jag har inte kunnat finna var någonstans. Enligt hennes bouppteckning hade hon två helsystrar och femhalvsystrar. Deras far var en löjtnant Beckman,som jag inte heller lyckats lokalisera, trots studier i Krigsarkivet.  
 
De två helsystrarna var Margaretha Catharina Beckman, som kallas för skräddaren Forsbergs hustru, men inget ortnamn nämns. Den andra var Maria Beckman som var gift med en snickare i St Petersburg, men som 1766 inte låtit höra av sig på tjugo år.
 
Halvsystrarna var följande:
Johanna Lisa Beckman, gift med löjtnanten Transchiöld, boende på Schägga gård, som ligger på Värmdö. Bägge dessa dog 1772 i Stockholm, men jag har inte heller lokaliserat deras vigselort.
 
Anna Dorotea Beckman, som var gift med revisorn Lemberg, boende på för mig okänd plats.
 
Charlotta Beckman, gift med tygvaktaren Morin, boende på för mig okänd plats.
 
Sabina Beckman, gift med en underofficer i Västergötland, vars namn jag inte känner till.
 
Den yngsta halvsystern, vars namn inte nämns i Doroteas bouppteckning, var gift med en officerare i Ryssland. Här finns alltså varken för- eller efternman, vare sig på man eller hustru. Inte heller bouppteckningsmannen tycks ha känt till yngsta systens namn.
 
En löjtnant Beckman med åtta döttrar borde inte vara svår att hitta. Men jag har inte lyckats, trots att jag tycker att jag har sökt i alla trådändar. Det är möjligt att fadern, löjtnanten Beckman, vars förnamn är okänt, levde fram till 1720-talet. Av bouppteckningen förefaller helsystrana var de äldsta i syskonkretsen. Sannolikt har sedan löjtnanten gift om sig och fått fem döttrar till, innan han själv dog.  
 
Fadern behöver ju inte ha varit i svensk tjänst. Han tycks inte stå att finna i Sverige. Jag har öven sökt i landsarkivet i Åbo. De löjtnanter Beckman som går att hitta tycks ha helt andra livsförlopp. Kanske var han löjtnant i rysk tjänst? Kanske fanns löjtnanten i Baltikum utan att vara i svensk tjänst? Att två döttrar hamnade i Ryssland kan ju tyda på anknytning till Ryssland. Jag har för två år sedan efterlyst honom under rubriken Ryssland utan framgång.