NULL Skriv ut sidan - Becker

Anbytarforum

Titel: Becker
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2002-08-12, 17:43
Becker i Stockholm och Norrköping
 
Hej!
 
Vid ett besök i GF:s Hintze-samling fann jag följande noteringar i kartoteket Tyskar i Sverige, Norrköping om en Abel Becker:
 
Becker, Abel, tullförvaltare, faktor, Norrköping
 
Ringborg IV, 1921, s. 44 / G. m. 2/12 1670 Petter Speets (tysk) änka Malin Larsdotter (Stockenström), + 1692. Han blev senare faktor, + 1698.
 
Ringborg V, 1922, s. 55 / Han var född i Lübeck, syskon voro förmodligen Abelonia B., g. 1616 Joachim Danckwardt, borgm. i Nyköping; Petter Becker, kh Tyska i Stockholm.
 
Carlgren: Drags yllefabrik, 1942, s. 24, 30 / Lübeckare, vantmakare, Drag, hans broder var kh i Tyska förs. i Stockholm [kaplanen i Tyska Petrus B. blev redan 1615 kaplan, + 1623 i pesten, stor åldersskillnad, Abel var väl f. o. 1618 (70 år?) - Petrus B., g.m. Benedicta Danckwardt, + 1652, d. av borgmästaren i Nyköping Joachim D o. Brita Olofsdotter. Hon var g. 2) Johannes Rotlöber [?; min amn., svårläst].
 
Vet någon mer om någon av ovan nämnda? Finns det någon förbindelse med den av mig tidigare omfrågade [Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Becker, Philip, skomakare från 1643] skomakaren Philip Becker i Stockholm, vilken fick burskap 11 nov. 1643 och 2 dec. 1644 blev g. m. Anna Tunnen von Oldeslo, syster till Baltzar Thun i Säter, Dalarna?
 
Bästa hälsningar, Stefan