NULL Skriv ut sidan - Bartels

Anbytarforum

Titel: Bartels
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2011-09-13, 18:54
Vi är faktiskt i exakt samma generation från Johan. Min fff och din fff var i stort sett jämngamla och så forsätter det sedan nedåt. Jag tror att du och jag är åttamänningar om jag räknat rätt.  Min fff föddes 116 år före mig.
 
Jag har försökt släktforska bakåt från nutid från alla män som heter Kant för hitta några vägar som jag inte hittat åt andra hållet. Men har ej hittat några sådana vägar. Det finns levande Kant-ättlingar i raka fäderne led till Carl Fredrik, Johan d.y och Nils. De flesta som heter Kant idag har dock ingen koppling till denna släkt utan har ärvt namnet av soldater.
 
Angående Peder Törnebom, är det svårlöst fall framförallt för inga dopvittnen finns till Lars och Britas barn. Mitt hetaste spår är inspektorn på Segersjö i Lännäs socken Per Björnsson Törnbom gift med Katarina Schiller. Tyvärr saknas kyrkoböcker för aktuell period för Lännäs, så det blir ett svårt att bevisa det.
 
En intressant fråga är dock vilken koppling rådmannen i Stockholm Hans Kolmäter hade, han är löftesman till Lars och Britas vigsel och är fosterfar till Lars bror Christian, senare adlad Riddersköld. Både Hans och hans bror Jakob var gift med borgmästrardöttrar från Köping.
 
FOSTER-FADER, i sht vard. äv. -FAR. (fosterc. 1585 osv. fostra- 1592)
[fsv. fosterfadhir]
[FOSTER-FADER.ssg 1]
1) manlig person som (ss. eget) upptagit l. mot ersättning mottagit en annans barn till fostran o. vård i faders ställe; i icke fackmässigt språk ofta även om adoptivfader. Tyrgels Knutsån, ten .. (konung Birger) för fosterfader varet hade från ten tidh hans fader föll honom ifrån. KARL Ix (c. 1585) i HT 1906, s. 138. Se der är Sganarelle, min skiönas Foster-Far. KNÖPPEL Mannsschol. 17 (1741). OSCAR II3: 74 (1872, 1888).