NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2013
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2013-06-24, 10:45
Hej Johan,
 
Utan att ha satt mig in i din släkt, så kan jag bara jämförelsevis meddela följande från artikeln Med bibel och svärd - kyrkoherde Broddo Svenonis i Rogberga av Göran Sparrlöf, SoH 1999:2 som handlar om släkten Barck från Barkeryd.
 
Kyrkoherden därstädes Johan Johansson (Johannes Johannis) Barck och hans hustru Brita Broddesdotter hade enligt artikeln bland annat följande barn:
 
* Johannes (Johan?) Barck, Skola i Jönköping 1676, gymnast i Växjö 1686, student vid Åbo akademi 1689.
* Brodde Barck. Skola i Jönköping 1676, gymnast i Växjö 1686, student vid Åbo akademi 1689.
 
Någon Abraham Barck nämns inte i ovan nämnda artikel, åtminstone inte som jag skrivit av.
 
Tillägg:
 
Enligt någons sida på geni (därmed inte verifierat) ska Fabian Broddo Johansson Barck vara son till Johan Barck (c1710-1769) ohh Anna Elisabeth Bruun. Denne i sin tur son till ovannämnde Broddo Johansson Barck som var prästson från Barkeryd.
 
Om du kan hitta källor för dessa uppgifter från geni, så kan du slå ett öga på min webbsida för vidare upplysningar om kyrkoherden i Barkeryd och hans hustru Brita Broddesdotter (och hennes adliga förfäder). OBS! Jag har dock (ser jag nu) en gammal uppgift där om att vigseln mellan Johan Barck och Brita Broddesdotter skulle ha skett först 1671, den är gammal och felaktig... ska fixa så fort jag får möjlighet  
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-06-24 11:07)