NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2012
Skrivet av: Carina Bark skrivet 2011-04-11, 15:02
Hej alla Barck/Bark-forskare!
Jag har flera frågor om Barck/Bark, både generella och specifika.  
 
Specifika:
 
1. Landtullsinspektör Nicolaus Barck (f kanske mitten av 1700-t.) är gift med Johanna Christina Sviger. Han är min ff ff ff. Vet någon någonting om honom och hans anor? Det enda jag vet om paret är att de bor i Karlskrona Stadsförsamling, Blekinge 1782, pga av födelsen av deras son Christian Fredrick 1782 [Karlskrona Stadsförsamling Födda 1769-1832 s177 (GID 1761.72.43000)]. C.F. blev senare bagarmästare och fick en hel del barn.
 
2. Vet någon något om några syskon till Christian Fredrick? Jag har försökt leta igenom denna födelselängd men min förmåga att läsa den är tyvärr riktigt usel. Med möda kan jag identifiera vad jag vet står där (i denna post), men inte hitta ny information. Inte min starkaste talag uppenbarligen :'(  
 
3. I senare generationer 'försvinner' många medlemmar av släkten (hittade på nätet många gamla efterlysningar av en forskare som heter Barbro Brundin, tyvärr avliden 2004, där jag tolkade att hon trodde att de utvandrat till Tyskland). Har någon möjligen hört något om utvandrande Barck/Bark:ar (fr Ronneby/Karlskrona)?
   
Generella:
 
4. Eftersom mina släktingar visat sig svårfunna har jag jobbat parallellt en del med uteslutningsmetoden, dvs försökt läsa på nätet om andra Barck/Bark-släkter och utslutit dessas ättlingar (tex Regna/Risinge-släkten, Hovrättsposten fr Uppsala, Prästsläkten Barck fr Barkeryd, Fyrvaktmästarsläkten i Blekinge, den grevliga). Jag har inte jobbat med släkter utanför linjen Blekinge-Småland-Östergötland-Södermanland-Stockholm (utom en liten utflykt fr Blekinge till Åhus i Skåne) ännu. Har någon gjort någon bra lista över Barck/Barck släkter? Eller vet någon på rakt av flera?  
 
5. Finns det några nätsajter/hemsidor med dessa andra Barck/Bark släkter eller om någon vet om de finns på annat ställe? Jag är ute efter att validera mina fynd mot någon som har dessa släkter som huvudomräde.
 
Hoppsan, det blev mycket på en gång - förlåt om det blir spamartat. Jag har suttit och jobbat offline under en tid och samlat på mig. Hoppas någon vänlig själ kan och vill hjälpa mig.
Med vänlig hälsning, Carina