NULL Skriv ut sidan - Barkander

Anbytarforum

Titel: Barkander
Skrivet av: Maj-Brith Andersson skrivet 2009-03-28, 10:41
Hej på Er i Barkandersläkten!
Även vi som har råkat att hamna in i denna släkt på lite senare tider och är intreserade som släktforskare ju brukar vara så har jag med hjälp av ett utdrag  Ett Herdaminne  ( jag tror att det heter så)
Där rubriken på den del jag har bär namnet  BERGSMÄNNEN I VÅRA GENER  
I detta material står mycket läsbart om släkten Barkander!För att inte bli alltför långrandig så går jag nu till mitt egentliga spörsmål.
Herr Hans som han kallade sig för( Kyrkoherden Johannes Petri Noraemontanus som var F:1626 i Norberg)
Han hette från början Hans Persson men prövade många olika namn under skoltiden kallade han sig för Sundius efter födelsebyn men i samband med prästvigningen år 1654 kallar han sig för Noramontanus !
Fader:var Per i Sundbo tyvärr inga närmare data hittade ännu.
  Herr Hans G1:1656-03-  med kyrkoherden i Digtuna Jeremias Fleckboensis dotter Sigrid Jeremiasdotter hon D:tidigt någon gång i början av 1600-talet när barnen var små. När han då träffade den 10 år yngre Maria Notman född i Södermanland 1636.
 Så blev ju hon Hu.2.  Hennes Far var  Jacob Notman som kom från Aachen i Tyskland  ( han och hans broder Nicolaus var koppar-och mässingsmakare  
Allt detta är ett citat ur  Bergsmännen i våra Gener
Hälsningar från Maj-Brith i Leksand