NULL Skriv ut sidan - Backmark

Anbytarforum

Titel: Backmark
Skrivet av: Robert Siwertz skrivet 2009-02-04, 16:32
Jag har under flera år nu letar efter föräldrarna till bruksinspektören Johan Backmark, eller egentligen några som helst uppgifter om honom före 1775 och efter 1790. Mellan dessa två tidsperioder så har jag ganska detaljerade uppgifter om honom även om han flyttade ofta och sällan står med samma födelsedata, inte finns i husförhörslängder och i ett fall står han till och med med ett annat förnamn. Jag har under mitt letande läst mängder av husförhörslängder, flyttlängder, vigsel, födelse och dödsregister. Jag har sökt på Internet och efterlyst under diverse socknar där han har levt här på anbytarforum. Inget har dock lett mig till hans ursprung.  Jag postar därför det material jag har här under släktnamnet Backmark för att se om det är någon som har några tips om denne lite svårfångade man. Alla tips är av betydelse, andra källor som bör sökas igenom eller om någon kan koppla ihop något av namnen i informationen nedan med övriga Backmark i trakten Gävleborg och Västernorrland.  
 
En stor del av sökandet har jag fått hjälp med av Anne-Marie de Leeuw som också letar efter samma person sedan flera år tillbaks.  
 
Enligt Viksjö byar och gårdar skall Johan Backmark vara född i Ovanåker troligvis mellan 1746-1747. Letandet där har ännu inte gett något men det verkar vara kring den perioden 1746-1748 som uppgiften om hans födelsedatum pendlar i de olika källorna.  
 
Nedan följer en redogörelse i kronologisk ordning över de uppgifter som jag har om Johan Backmark.
 
1775-11-30 gifter sig Johan Backmark med Eva Lisa Dillner i Härnösand. Detta är den första källsäkrade uppgiften som går att hitta om Johan Backmark. Av någon anledning så finns dock inte hans förnamn med i vigselregistret utan här finns endast en tom lucka. Johan står här i vigselregistret som bokhållare.
 
(2053.44.17500,  [Västernorrland]  Härnösand,  C:1, Födde,Dop,Vigsel,Död,Begravning, 1721-1787, 0/48,  Bild 32 av 32)
 
1777-02-26 i Viksjö så dyker nästa livstecken upp, Johan och hans fru får här sitt första barn vad jag känner till. Lars Sivert Backmark. Namnet Sivert kommer troligtvis från Eva Lisa Dillners pappa som hette Sivert Olofsson Dillner. Lars Sivert Backmarks barn tar sedermera namnet Siwertz. Som faddrar till Lars Sivert finns bland annat Karl Eurenius med hustrun Brita Krapp, Lars Bodlund med hustrun Elisabeth Harlin samt Eric Dillner och Wendella Dillner. Som framgår av nästa födelsenotis så arbetade Johan Backmark troligtvis som bokhållare vid Västanå Bruk vid denna tidpunkt.  
 
(2097.4.84500,  [Västernorrland]  Viksjö,  C:1, Födde,Dop,Vigsel, 1753-1800, 0/43,  Bild 47 av 123)
 
Västanå bruk var ett järnbruk som fick sina privilegier 1744 och startades då av Daniel Danielsson Krapp och dess hustru Sara Wik. Daniel Krapp dör dock ganska tidigt nedbruten av att hans son gick bort endast 26 år gammal. Av olika källor, bland annat Härnösands Kommun så framgår det att familjen aldrig bodde vid bruket utan att det sköttes av en fabriksbokhållare. Det är möjligt att denne var Johan Backmark, det stämmer ganska väl överens med tidpunkten. Brita Krapp som finns i födelsenotisen ovan och hennes man hovkvartermästaren Karl Eurenius tar över bruket efter Daniels död.  Under den här tiden uppförs bland annat en herrgård vid bruket. Så småningom förvärvas hälften av rörelsen av Nils Tillroth och bruksförvaltaren vid Olofsfors bruk I Nordmaling, Johan Rothof.
 
1779-05-11 i Viksjö så föds parets andra son, Erik Johan. I födelsenotisen står ”Bokhållaren herr Johan Backmarks och dess hustru Madame N. Dillners barn vid Westanå Bruk”. Som faddrar finns Magnus Benedictus och dess fru ?????, Lieutnanten Mart: Joh. Kökeritz och fru Margareta Backmark, Sergeanten Anders Dillner och dess fru Ulrica Dillner.  
 
Vart N eller möjligtvis V i ”Madame N. Dillners barn.” kommer ifrån är förhoppningsvis en felskrivning från prästens sida. Eva Lisa hade visserligen en syster som hette Margareta Vendela hon gifte sig dock så småningom med prosten Jacob Berlin.  
 
(2097.4.85100,  [Västernorrland]  Viksjö,  C:1, Födde,Dop,Vigsel, 1753-1800, 0/49,  Bild 53 av 123)
 
Jag har försökt söka upp vem Margareta Backmark var, det är inte omöjligt att det skulle kunna vara ett syskon till Johan Backmark. Via en sökning i DISBYT så hittar jag en Margareta Backmark, gift med Martin Johan Kökeritz. Hon skall enligt detta inlägg vara född i Söderhamn 1733, dotter till en Lars Lorenz Backman och Kristina Berglind.  Mycket riktigt så finns det en Margareta Backmark född 1733-10-29 i Söderhamn (2233.28.86400,  [Gävleborg; Västernorrland]  Söderhamn,  C:1, Födde,Dop, 1721-1800, 0/0,  Bild 27 av 215) dotter till vad jag kan utläsa som ”Laur” Backmark och Christina Berglind. Som fadder finns även en Joh: Backmark med. Jag har tyvärr inte kunnat hitta något i den första husförshörslängden om denna familj men det är troligtvis ett av de bästa spåren att försöka följa upp i jakten på Johan Backmarks ursprung.
 
 
1781-05-06 så föds sonen Fredric Ulric, jag har ännu inte hittat någon födelsenotis i varken Viksjö eller Nora för den här sonen.
 
 Någon gång omkring 1782 så flyttar Johan med familj till Nora som inspektör vid Sandö Glasbruk. Margareta Wendela Dillner verkar följa med familjen vid vistelsen i Sandö. Han verkar dock inte stanna här någon längre tid utan nästa notis dyker upp i Stockholm.  
 
(2067.3.38300,  [Västernorrland]  Nora,  AI:2, Husförhör, 1751-1782, 0/486,  Bild 257 av 277)    
(2067.4.53600,  [Västernorrland]  Nora,  AI:3, Husförhör, 1782-1803, 0/250,  Bild 132 av 148)  
 
1783-09-21 så föds dottern Eva Christina i Katarina församling i Stockholm. Johan står även här som inspektör och som faddrar finns fabrikören Johan Norrström, David/Daniel? Dillner, Cath. Dillner samt Margareta Apelqvist. Jag har tyvärr inte kunnat hitta familjen i husförhörslängderna i Katarina vid den här tidpunkten. Det kanske bara var så att de var på tillfälligt besök i Stockholm när dottern föddes.
 
(2734.121.63700,  [Stockholm]  Katarina,  CII:6, Födde,Dop, 1779-1803, 123/0,  Bild 69 av 287)    
 
1785-12-25 så verkar det som att familjen har flyttat till Gudmundrå (Kramfors) där sonen Erik Johan föds. Det som är lite underligt med den här födelsenotisen är att det inte står Johan Backmark utan Fredrik Backmark. Det är också svårt att utläsa vilka dopvittnena var då sidan är delvis utriven.
 
(2045.5.37200,  [Västernorrland]  Gudmundrå,  C:2, Födde,Dop, 1743-1794, 0/129,  Bild 139 av 265)
 
1788-1790 så har familjen återigen flyttat, denna gång till Arbrå och Larsbo såg där Johan arbetar som inspektör. Under tiden vid Larbso så får de två barn:
 
1788-04-22 föds dottern Wendela Ulrika med ett stort antal faddrar, det som är intressant här är att det återfinns en fadder som jag tyder till Pehr Backmark från Tuna samt en Johan Backmark från Tuna . I övriga Backmarkssläkter som jag har hittat i Gävleborg och Västernorrland så återfinns en Pehr Backmark och Johan Backmark som jag återkommer till senare.
 
(1441.52.20700,  [Gävleborg]  Arbrå,  C:3, Födde,Dop, 1788-1861, 3/0,  Bild 6 av 366)
 
1790-03-15 så föds den sista dottern Margareta Lovisa, fadderanteckningarna här är ganska svårtydda men jag hittar ingen Backmark eller något bekant i texten.
 
Detta är den sista husförhörslängden som jag har hittat Johan Backmark i. Under 1788 med ganska kort tids mellanrum så dör både sonen Fredrik Ulrick och dottern Wendela Ulrika i koppor. Efter att dottern Wendela Ulrika föds så verkar det som att familjen splittras. Johan Backmark står antecknad som att han flyttade till Los. Han verkar dock aldrig ha dykt upp där och det är det sista vi har sett av honom. Kanske dog han på vägen eller flyttade någon annanstans. Eva Lisa flyttar till Hudiksvall med barnen.  
 
(1441.30.33700,  [Gävleborg]  Arbrå,  AI:4, Husförhör, 1784-1794, 212/0,  Bild 225 av 252)    
 
1795 så finns det en Johan Backmark  i mantalslängden i Hudiksvall endast med notisen ”borta”. Om detta är den samme Backmark har jag inte lyckats hitta några ytterligare ledtrådar till.  
 
1807 står Eva Lisa som fadder till ett av barnbarnen, då som Johan Backmarks änka. Johan Backmark bör med andra ord sannolikt ha dött före 1807.
 
1834-12-24 så dör Eva Lisa i Säbrå av ålderdom, hon står här som ”enkefru hofkamrerskan Eva Elisabeth Backmark född Dillner”. Av vad jag har sett i tidigare husförhörslängder så var Johan Backmark aldrig hovkamrer, kanske levde han kvar ändå efter flytten till Los?