NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2013
Skrivet av: Lars Kenneth Dahlqvist skrivet 2004-01-19, 19:53
Betr. SmH 1587:5
Nicklas, vill gärna höra med dig hur du tolkar texten i räkenskaperna. Många gånger har jag tittat på noteringen om den förlamade gummans barnaskara och funderat på två saker: Dels huruvida borgmästaren Håkon tillhör barnaskaran eller ej. Det som får mig att fundera är placeringen av hans namn i texten. Men kanske ska man se det så att raden om har förutan.. har skrivits dit innan uppräkningen av barnens namn och att strecket under denna mening antyder att uppräkningen fortsätter med Oc Håkon jönss Borgmest vdi Wexsiö Vad tror du? (Säkert har du sett i Växjö stads historia Bd I sid 104 och antagandet att Håkan Jönssons far var Jöns Ebbesson? Vilket naturligtvis inte alls behöver vara korrekt!)
 
Skulle även vilja hör med dig om ditt (och Björkman i SoH 1985 s.375) antagande att barnens mor hette Ingeborg? Du anger ovan att kvinnan är vid jämförelse de följande årens räkenskaper identisk med en Ingeborg? De enda räkenskaper jag hittills tittat på är för följande år (SmH 1588:13) där det bla. heter:
 ”En effterlåtit en förlammad pres-
tehustru        N: Hustrun Ingeborg”
 
Det som får mig att fundera på om sammankopplingen är glasklar är:
1)Bör hon inte ha kallats änka istället för hustru?
2)Om det nu i oktober 1587 konstaterades att hon inte var berättigad till underhåll, varför tas hon upp ånyo kommande år?
3)Även om hon ändå slank med bland de uppräknade underhållstagarna, hur vet man med säkerhet att den förlamade gumman 1587 ska kopplas ihop med just Ingeborg, det finns ju fler förlamade kvinnor?
 
Är det 1588 års räkenskaper du hänvisar till eller har du hittat intressanta uppgifter i andra volymer?  
 
/L K