NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2013
Skrivet av: Lars Kenneth Dahlqvist skrivet 2004-01-19, 18:57
Nicklas,
 
Det är möjligt att jag uttryckte mig oklart om Wiselgren och de 3 axen. Vad jag ville säga var att då vapnet på stenen sedan lång tid är borta, blir vi hänvisade till historiska uppteckningar. Rent teoretiskt skulle stenen kunnat haft ett annat vapen än sigillstampens från 1589. Det är här Wiselgrens text kommer in, då jag såg en risk att hans uppgifter skulle kunna öka osäkerheten hos en och annan läsare att vapenbilderna inte är identiska.  
 
Vad jag ville säga var att Wiselgrens/Gahms uppgift om att det skulle vara ax, snarare stärker min övertygelse att vapnet på stenen innehöll 3 ollon och är identiskt med sigillstampen. (Då vapnet med ax i Släktf.årsbok är förvillande likt Bengts vapen)Jag kan hålla med om att resonemanget är invecklat!
 
Om du har möjlighet att kolla vad S.L. Gahm Persson säger, vore detta naturligtvis intressant. Jag har förmig att hans Småländska arkiv finns i UUB eller i Växjö (ingetdera i min närhet). Kanske återfinns det i volym:354 Kh i Gårdsby N.Magni berättelse om gamla Monument i Gårdsby i Norrwidinge Härad från 1667??
 
/L K