NULL Skriv ut sidan - Axelson, von

Anbytarforum

Titel: Axelson, von
Skrivet av: Jimmy Holmberg skrivet 2010-10-29, 21:23
Hej alla er som varit så snälla och hjälpt mig när jag kört fast.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för dubbelinlägget och vad det förde med sig. Jag är relativt ny i min släktforskning och detta var min första efterforskning. Jag har nu läst reglerna lite mer noggrannt denna gång.
 
Var det förr vanligt att personer fick von namn utan adlig börd? I Karlshamns husförhör (1881-1894) AI:29 sid. 738 och framåt står kustchefen Oskar som von Axelson född i Säther.
 
Likaså på en webbsida över ”Svenska frivilliga i det dansk tyska kriget 1848-1850” finns han med som gränsridare, (Jämtland tullen) Oscar von Axelsson i Björstorps gård, dock född 1814-12-01. (http://www.algonet.se/~hogman/slb_slag_dk_1848_off.htm)
Bifogar imorgon hans meritlista som jag fått av en släkting.
 
Min källa till Mariestad var från en lång dödsannons i Karlshamns allehanda 1891 (scannar in den på jobbet imorgon). Där står I måndags afled härstädes f. kustchefen Oskar von Axelson. Född den 1 dec. 1819 i Björnstorps gods nära Mariestad och son a majoren i finska armén von Axelson och hans maka Maria Charlotta Kjellin... Det visar ju att även dåtidens journalister kunde ha fel.
 
Förstår jag det rätt om Nils Gustav (f. 1816) är bror till Oskar (f. 1819 (14?)) och att fadern Kapten Axelson var från Umeå men att förnamnet fortfarande är okänt? Och G. Ch. Kjellin borde väl då vara hustru till Kaptenen.
 
Ni ska återigen ha stort tack allihopa för all hjälp. Nämnde inte det tidigare men Oskar (f. 1819) är min svärfars mormors far.