NULL Skriv ut sidan - Avelin

Anbytarforum

Titel: Avelin
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2014-02-18, 15:23
Om släkten Avelins publicering i Strokirks bok må påtalas att mycket vid kontroll visar sig vara ofullständigt och åtminstone en filiation helt felaktigt angiven. Här måste jag skriva en korrigering till tryckta verk till Släkt och Hävd.
 
Hittade en recension som säger det mesta:  
Strokirk var amatör och verket är ojämnt samt tekniskt sett dilettantmässigt. Dess adelsgenealogier ha nu mindre intresse, sedan Elgenstiernas ättartavlor utkommit. ... Det viktigaste materialet i verket är genealogierna över ointroducerad adel och borgerliga släkter, där i varje fall en mångfald upplysningar, orientering och uppslag ges, medan naturligtvis arkivalisk efterkontroll fordras. (Hildebrand)
http://www.genealogi.net/oldgf/sf_arkiv/rosenberg/r_slktsaml.htm
 
Felet - som jag redan har hittat en publicerad antavla på nätet som återgivit med helt fel anor som följd - är på sid 171 i boken:
 
“Carl Johan Avelins tredje son Carl Erik Avelin, handlande och klockare i Skerike socken i Vestmanland, ingick äktenskap - med hvem ej kändt - och erhöll en son Carl Avelin, som blef bruksförvaltare på Malingsbo bruk i Söderbärke socken i Dalarne, gift med Johanna Lovisa Gillberg och erhöll fyra döttrar och en son.”
 
Denne sistnämnde Carl Avelin är inte alls son till denne Carl Erik, utan är ett av åtta ytterligare barn som fanns till paret Johan Avelin och Maria Margareta Öhman som det står om på sidan 172, till vilka Strokirk bara har känt till två barn. Mycket kan på den sidan också tilläggas om den faktor Carl Avelin, född 1770, som det står om på raderna sex och sju, om vilken “ej kännedom vunnits”. Han var gift och hade en lång rad barn, och bl a en dotterdotter Augusta Elisabeth Jacobsson som var gift med Grycksbo pappersbruks anläggare Henrik Munktell.
 
Risken är att man skulle behöva dubbelkolla precis hela artikeln, och kanske alla släktartiklar i verket. Med sådana här fel kan man ju undra hur säkert någonting är...
 
Jag bröt för några veckor sedan igenom på en för mig tidigare okänd gren av Pemer-trädet och hittade den här ingifta Maria Margareta Öhman som ättling, och har därför haft både nytta av att hitta Stokirks artikel om släkten online på projekt Runeberg - och sedan tvingats förfasa mig över hur mycket som saknades och framför allt åt det stora felet.
 
Maria Margareta Öhman var dotter till bergsgevaldiger Johan Öhman i Laxbro, Ljusnarsberg, 1737-1786, och (hans kusinbarn) Maria Larsdotter, 1743-1785. Båda hade rötter från Laxbro-Mickel Hindersson och den av honom uppförda Laxbrostugan, dvs numera Bergsmansgården på Skansen. Laxbro-Mickels dotte Brita Michelsdotter Lindberg var gift 1:o med Nicolas Pemer, 1642-1698, 2:o m Erik Eriksson Öhman (och 3:o med Johan Knistedt). Johan Öhman var son till Britas son Anders Öhman. Maria Larsdotters far Lars Bengtsson var son till Britas dotter Maria Pemer.