NULL Skriv ut sidan - Avelin

Anbytarforum

Titel: Avelin
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2006-06-17, 20:54
Släkten Avelin diskuteras på flera ställen på AF men det finns ingen som tagit upp stamfadern Olof Avelin, postmästare i Avesta och död 1727. Det finns ganska mycket publicerat om honom men de uppgifterna, i synnerhet vissa saker om hans äktenskap, har jag svårt att få ihop med det jag hittat om honom i primärt källmatrial.
 
Olof Avelin finns inlagd på DISBYT av flera personer och efter kontroll med flera av dessa uppgiftslämnare visar det sig att uppgifterna kommer från endera av följande tryckta källor:
O. F. Strokirk, Kultur- och personhistoriska anteckningar 3, Örebro, 1920 (sid 169) E. Grape, Postkontor och postmästare, Postverkets tryckeri, Stockholm, 1951 (sid 34f)Där uppges att Olof Avelin sedan 1689 var gift med en Katarina Frunck från Bjurfors bruk i Norbergs socken, död 1729. Grape anger bröllopsdagen som 2 september och Strokirk tillför att Katarina var född 1670. I princip samma uppgifter återfinns också i
O. Kugelberg, Postmästare i Sverige och Finland från äldre till närvarande tid. Biografiska anteckningar, Andr?ens boktryckeri, Stockholm, 1894 (sid 244)så man misstänker att Grape och Strokirk utgått från Kugelberg eller att de alla tre haft en annan gemensam källa.  
 
En sådan skulle kunna vara Abraham Abrahamsson Hülphers Genealogiska samlingar. Olof Avelin förekommer faktiskt i två stamtavlor hos Hülphers, de över släkterna Frunck (vol 2, fol 48) samt Avelin (vol 4, sid 6) och på båda ställena uppges att han sedan 1689 var gift med Katarina Frunck från Bjurfors som skall ha avlidit två år efter sin man (ca 1726).
 
Det finns ytterligare publicerade uppgifter om makarna. Det finns tex uppgifter om Olof Avelin som student i Uppsala och landsman vid Östgöta Nation:
A. Andersson, A. B. Carlsson och J. Sandström, Uppsala universitets matrikel 1. 1595-1700, Uppsala, 1900-1911 (sid 260) K. G. Od?n, Östgötars minne. Biografiska anteckningar om studerande östgötar i Uppsala 1595-1900, Stockholm, 1902 (sid 81, #1065)Dessa verk tillför dock inget av vikt; uppgifterna om Olof Avelins studenttid har varit kända för hans biografer. Nya uppgifter tillför dock det stora brukshistoriska verket över Avesta bruk:
P. Norberg, Avesta under kopparbrukets tid 1-2, Stockholm, 1956 (sid 262f)Norberg meddelar där att Olof Avelins hustru hette Kristina Frunck. Till skillnad från alla övriga ovan meddelar han källan för denna uppgift så man kan kontrollera den: Avesta F:1 (GID 2137.22.58800) 10 juli 1766. Det är dödnotisen över Gabriel Avelin och i den sägs att fadern var... postmästaren och kronovägaren Olov Avelin och modern madame Kristina Frunk.  
 
Dessutom meddelar Norberg att Hülphers omtalar Gabriel Avelin i sin Dagbok öfwer en resa igenom de, under Stora Kopparbergs höfdingedöme lydande lähn och Dalarne år 1757 puplicerad 1762 i Västerås. (Jag har inte haft möjligt att kontrollera denna reseskildring ännu.) Det är därför möjligt att Gabriel Avelin är upphovsman till uppgifterna i såväl Hülphers som i Avestas dödbok. Möjligen kan man förvänta sig att en insocknes persons familjeomständigheter bör vara bättre kända i socknen än av utsocknes besökande. Det verkar därför som mer sannolikt att Gabriel Avelins moder hette Kristina än att hon hette Katarina. Min förmodan är att Hülphers rört ihop det för sig vad gäller förnamnen.
 
Så långt tidigare forskning på området. Själv har jag haft möjlighet att kontrollera två typer av källor:
För det första Grytnäs kyrkoarkiv som faktisk ger oss Olof Avelins vigselnotis från 1689 (Grytnäs C:1 GID 2183.11.7700): Olaus Awel?n wägare w?dd Avestadh med J. Maria S[?]dr på Askön. Notisen är odaterad (det finns en otydlig anteckning i vänster marginal som möjligtvis innehåller 4 sep) och införd i slutet av året efter en notis daterad 13 oktober. Brudens patronymikon är otydligt men verkar börja på S. Möjligen är jag benägen att läsa det till Simonsdotter pga de många samtida Simon Frunck jag stött på i Skultuna och Bjurfors. Askö var i vart fall en gård i Grytnäs. Dessutom meddelar kyrkoräkenskaperna (Grytnäs L:1 GID 2183.26.73900) 27 oktober samma år: Up[?] [?] pänningar, som på Wälb:e H. Awel?ns bröllop socknens fattiga tillföllo.  För det andra: Mantalslängderna 1642-1820, Kopparbergslän, volym 44 fol 43v, verifierar att Olof Avelin var gift 1690 och vol 80 sid 81 och vol 81 sid 81 att han avlider 1727. Det finns dock ingen indikation i mantalslängderna 1690-1702 på att Olof Avelins familjeomständigheter skulle ha ändrats; han är gift hela perioden. Mantalslängderna bekräftar därför dödsåren för makarna i enlighet med vad Strokirk uppger medan Hülphers falsifieras.Min tolkning av ovanstående uppgifter är att Olof Avelin var gift två gånger och att han gift om sig ganska snart efter den första fruns frånfälle. Strokirks uppgivna födelseår för Olof Avelins barn (1690, 1691, 1692, 1701, 1703 och 1705 samt ett barn med okänt födelsår) antyder också att det rör sig om två kullar med olika mödrar. Givet detta hette den första hustrun Maria och kom sannolikt från Grytnäs. Den andra hustrun hette Kristina Frunck (dvs jag tror mer på uppgifterna från Grytnäs dödbok än på Hülphers) och kom från Bjurfors.
 
Grytnäs kyrkoarkiv har inte givit något uppslag, tex vad avser dödsfall eller vigslar. Det behöver dock inte betyda något eftersom Avesta bruk (då Avestafors stad) endast är sporadiskt representerat i Grytnäs.
 
Vem som var far till Kristina Frunck har jag ännu inte kunnat klara ut. Ovanstående har tillkommit i min pågående utredning om släkten Frunck. Strokirk spekulerar i att Katarina Frunck var dotter till en Anders Frunck. Den senare kan beläggas till Skultuna 1666-1667 och Bjurfors 1672-1682, men någon dotter är alls inte känd. Källäget i Bjurfors är dock bristfälligt under denna period. Man kan därför inte utesluta vare sig Anders frunck eller Karl Frunck, känd i Bjurfors från 1672 och avliden senast 1710. Karl är sannolikt brorson till Anders Frunck. Möjligen är dock Jakob Frunck (en annan sannolik brorson till Anders), känd i Bjurfors från 1678 och avliden senast 1700, utesluten av åldersskäl. Både Karl och Jakob har jag endast kunnat belägga i mantalsländerna än så länge. Ytterligare en möjlighet är att Kristina är dotter till Simon Simonsson Frunck i Skultuna och därmed syster till ovan nämnda Karl och Jakob. Simon är dock endast belagd i Skultuna och där finns ingen Kristina Frunck i födelseböckerna runt 1670. Ja, det finns förstås heller ingen Katarina Frunck.
 
Man kan notera att namnet Kristina inte är belagt förekommer Kristian från slutet av 1600-talet och blir under 1700-talet vanligt; men det är inom en annan gren av släkten Frunck. Skillnaderna mellan den manliga och kvinnliga formen kan bero på att källäget är bristfälligt. Många manliga medlemmar har jag endast kunna belägga i mantalslängderna, men eftersom vanligtvis endast de manliga familjeöverhuvudena redovisas med namn där så är det möjligt att matrialet är snedvridet.
 
Jag lämnar därmed frågan öppen vad gäller Olof Avelins äktenskap och hoppas att andra kan komplettera (falsifiera eller verifiera) ovanstående redovisning.