NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2015
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2015-03-05, 22:29
En vigselnotis i Liverpool 1867 27/8 golvar mig fullkomligt:
 
JOHN AURELL   single  [son till JOHN JUSTUS AURELL]
ANNIE BOYLE           [dotter till Charles Bowle]
 
Hur kan någon heta Justus Aurell, t.o.m. John Justus Aurell, utan att härstamma från den stora Västgötasläkten AURELL där var och varannan mansperson heter just så?
 
Det finns en svarvarmästare i Stockholm vid namn Jonas Justus Aurell (1796-1865) - som hade tre söner, och denne John Aurell som gifter sig i Liverpool 1867, skulle kunna tänkas vara en av dessa - men namnen stämmer inte: Varken Adolf Justus Aurell (1839-1907), Frans Oscar Aurell (1841-1921) eller Axel Alfred Aurell (1847-  ???) torde väl ha döpt om sig till John i England, även om de två förstnämnda tidsmässigt skulle passa in i sammanhanget.
 
En annan Jonas Justus Aurell (1794-1832) - auditör i Stockholm - efterlämnade endast två döttrar.
 
Det finns en Johan Erik Aurell (1840-1910) från Stora Åby (Ög) men denne utvandrar till USA och gifter sig redan 1868 i Iowa - dessutom heter hans far Jonas Gustaf Aurell (1802-1840) och inte Justus.
 
Tänkbar är en Johan Christian Benedikt Aurell (1822-  ???) som lär ha varit sjöman, och kan tänkas ha hamnat i Liverpool. Men hans far heter Jonas Christer Aurell (1778-1825). Farfar till denne gosse heter dock verkligen Jonas Justus Aurell, och med tanke på att fadern avled när gossen endast var 3, kan det ju ha skett en förväxling eller minnesluckor i familjen...
 
Så, hjälp mig! Vem är den mystiske JOHN AURELL i Liverpool, som har en far som heter JOHN JUSTUS AURELL?
 
I Census 1861 och 1871 i England förekommer verkligen en John Aurell i Essex och Sussex - men någon svensk anknytning ser jag inte bland dessa.