NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2015
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2015-05-05, 16:59
Men TACK Elisabeth!  
 
Jag förstår att du sett mina inlägg under nedanstående rubriker och länkar.
Som du förmodligen också har läst här ovan, så är jag på jakt efter min anfader garvare Anders Asklings ursprung.
 
Av en ren tillfällighet hittade jag Hedvig Aurora Asklings bouppteckning och började undersöka hennes släkt.
Hennes far var kronobefallningsman, hon hade en bror som hette Peter, hennes son född 1760, var garvare - i Ronneby stad  
1802 och i Kristianstad 1805 enligt bou. Detta var tre komponenter som fick mig att bli extra förhoppningsfull.
 
Anders Asklings hustru var först gift med kronobefallningsman Nils Quäderlöfs son Carl, Anders äldste son kallades Carl Peter  
och Anders var garvare. Anders hustru hade ingen ana som hette Peter så vitt jag kunnat se, så jag har hela tiden förmodat  
att namnet kom från hans släkt.  
 
Därför tänkte jag att någon av Hedvig Eleonoras bröder kanske fick en son vid namn Anders runt ca 1760 - i så fall jämnårig  
med den eventuelle kusinen som också blev garvare.  
Ja så tänkte jag. Nu ska jag fortsätta och se om mina tankar går att bevisa.
 
När jag senare förstått att denna släkten Askling hade mycket höga befattningar etc, så känns det dock som om den var lite väl högstående för att vara min anas släkt. Men tack vare ditt fantastiska material att utgå ifrån så har jag goda möjligheter att  
relativt lätt få klarhet. Vi får se vad som går att få fram.
 
Nils Asklings hustrus bou från 1775 gör ju gällande att det inte fanns någon då levande son eller sonson,  
förutom sonen Peter Joachim. Kanske var Anders hans son? Detta är spännande!
 
 
 
Anbytarforum » Landskap » Östergötland » Socknar » Furingstad  
 
Anbytarforum » Läshjälp » Östergötland » 01) Häradsrätter, rådhusrätter, myndigheter, domkapitel m. m. » Norrköpings RR o mag FIaaa:28 (1775) sid 1017  
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=29510&post=1402505#POST14 02505
och kanske även
Anbytarforum » Läshjälp » Östergötland » 01) Häradsrätter, rådhusrätter, myndigheter, domkapitel m. m. » Lösings HR F:12 (1801-1805) sid 479  
 
 
 
Mvh
Marianne
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  
 
 
Ack nej - inte hade postinspektören Peter Joachim Aschling någon son som hette Anders!
Hustrun Beata Margareta M?ller dog 1793-04-01 och i hennes bou borde Anders ha funnits med om han varit deras son  
- han dog 1797 - men där fanns ingen Anders.
När Peter Joachim dog 1799-04-16 efterlämnade han enl bou tre ogifta döttrar och en son - hovrättsnotarien Pehr Joachim.  
Han tituleras senare, vid ena systerns död 1842, Kamreraren och Assistenten uti Justitia Collegium i Stockholm.
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-05-06 00:31)