NULL Skriv ut sidan - Anthelius

Anbytarforum

Titel: Anthelius
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-06-05, 17:28
Hej hita ytterligare bland mina papper som utesluter Anna som mor till Antehlius barnen och fadern var efter alla indicier Olaus Martini han hade ett gemensamt barn med Anna en dotter som kallas Anna Olofsdotter bland sina halv sysskon har hon en syster som Heter Kristina Olofsdotter och halvbröderna kallas Mårten(Martin) Zackarias,Johan Erik,Petrus Anthelius.så första hustrun till Olaus Martini Kan hetat Christina.Alltså var Anna Styvmoder till Anthelius barnen.och Moder till Bure barnen och Kerstin zynthia vet jag inte vad dom fått ifrån vi får räkna det som fel som i olof Håkansson fallnågon har försökt passa in det i sammanhanget.      
10 juni 1590 kvitterar han spannmål som ersättning för det från Pastoratet avstyckade Kyrkobordet i Stigsjö,han övertar hemmanet i Helgum där han har 18 kor 1601han brukar också ett hemman i Berge 1596,och året däårpå ett hemman i Brunnäs där han 1601 hade 8 kor han hade dessutom på prästgården 21 kor samma år.den 1 feb 1603 Står det sonen Jacob Hansson samt flera av mina syskon bekänner oss på vår moders Anna Sigridsdotter (Segersdotter) vängar att hava efter vår salige faders död ,Hans Laurentii Uppburit Spanmål ect...... ,Han begravdes i Säbrå kyrka mitt för altaret.
 
Anna Segersdotter gift i först giftet med Johannes Laurentii Bureus och i andra giftet Olaus Martini
när hon Blev änka för andra gången år 1625 efter Olof Martini flytta hon tillbaka till Helgum.
[Adligaätten Ehreneklo 871och Bure 126] Och Herdaminne och kvitto vid arskifte 1603.