NULL Skriv ut sidan - Anthelius

Anbytarforum

Titel: Anthelius
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-06-04, 03:31
Jag har en teori Angående Anthelius barens föräldrar.jag tror på Anna Segersdotter och Olof Håkansson dom gifte sig 1579.
barn 6 barn föddes mellan 1579-1600 då  olof Håkansson dog,hon gifte sig då med Hans Larsson (Bure) han dog 1603 vilket gjorde deras äktenskap barnlöst. hon blev då styvmor åt de fem bar som hans och Kerstin Zynth fick hon dog i barnsäng eft 1594.
vad har vi för den här teorin jo många fler källor än det finns emot.  
Här kommer källor ect för. Olof Håkansson Bonde och Handlanden en mycket Förmögen man .  
Samt stamfader till släkten Anthelius.
Enligt SBL bd 2(tryckt 1920, min anm) s 69-70 stammar sl Anthelius från Sollefteå, varav namnet(grundande sig på de grekiska orden för blomma och sol, vilket förklarar varför Anders Johansson Anthelius valde att kalla sig Solenblomma då han 16 september 1650 upphöjdes i adligt stånd) är härlett.  
Bland källorna nämns ett verk av J. Nordlander betitlat Katolsk propaganda inom en svensk skola (1918). Enligt släktöversikten skulle stamfadern enligt äldre gissningar vara identisk med kyrkoherden Olaus Martini i Nordingrå, men enligt J. Nordlanders antagande däremot en bonde i Sollefteå, Olof Håkansson i Billsta.
Nu har jag varit och kontrollerat i den själv, och där har Johan Nordlander skrivit Såsom släktens stamfader kan man med ganska stor visshet antaga bonden Olof Håkansson i Billsta i Sollefteå som levde på 1580-talet.  
Och av resten av texten att döma så verkar antagandet grunda sig på att släkten Anthelius ska komma från Sollefteå.  
Det verkar som om Nordlander bara antagit att Anthelius fader var en av dom rikaste i Sollefteå som hette Olof.  
Johan Nordlander har helt rätt i att det fanns en rik bonde Olof Håkansson i Billsta, Sollefteå under 1580-talet, har själv kontrollerat detta.  
Men han nämner vad det verkar som inte vem modern var, utan troligen har Alfred Pettersson tagit den uppgiften från Sehlberg, som i sina uppgifter strukit Olaus Martini och skrivit att fadern var okänd medan modern var Anna Segersdotter.  
Var Sehlberg fått sina uppgifter vet jag inte, men han har en del hänvisningar till Muncktell(troligen den prost som arbetade med Västerås stifts herdaminne som blev tryckt strax efter Sehlbergs död).  
Det är möjligt att antagandet från Sehlberg kommer ifrån någon arvstvist efter Anna där Johannes Laurentiis barn skulle ha nämnts.  
Källor:
 *Adam Lewenhaupt, Karl XII:s officerare. Stockholm 1920.  
*J. Nordlander, Katolsk propaganda i en svensk skola, 1916.  
*L. Byg?n, Hernösands Stifts Herdaminne. Uppsala & Stockholm 1923-1926.  
*Erik Sehlberg, Om Gevle och dess släkter (manuskript i Gevle läroverks bibliotek).  
*Församlingarnes kyrkböcker.  
*Sv. arm?ns rullor.
sen angående Kerstin Zynth att hon funnits är helt klart härkommer lite om det År 1569 övertar han sin fars hemman i Rogsta ,Torsåker .
Underlagman i Jämtland 1564.Och fogde över Ångermanland under åren 1574-1600 bodde då på skattehemmanet Holm i Överlännäs. Hans baren kalla sig Zynth ,Elisabeth  Zynth,Henricus Edvardi Zynht,Kerstin Zynth
Källa :Stockholm Stads tänkebok 26 maj 1547,Härnösand Herdaminne bok 4 sid 142.  
ett barn barn som kallas Zynth var Christoffer Hansson Zynth.
nu skall vi se vad som finns För iden med Olaus Martini  Ur Härnösands Herdaminne, del I, sid 319 citeras: Olaus Martini är stamfader för släkten Anthelius, vilket tydligt framgår av den synodalavhandling These de Justificatione, som sonen Joh. O. Anthelius utgav till prästmötet i Uppsala 1606 och vilken han främst tillägnar Venrando et charissimo suo patri Dn Olao Martini, praepositi & pastori in Nordingrå. sen är det ifrån kristoffer Hansson räkenskaps bok där det står i vagt ordalag att Anna Segersdotter skulle vara mor till dom ,jag menar att man kan skriva så i och med att hon som styvmor hade en mors skyldighet och rättighet. vad säger ni det är inte alldeles lätt nöt att knäcka och långt ifrån självklar. med vänliga hälsningar Marc