NULL Skriv ut sidan - Ammorin / Ammurin

Anbytarforum

Titel: Ammorin / Ammurin
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2006-09-14, 09:28
Strandridaren Carl Henrik Ammurin (Ammerin) i Varberg är säkert samme som tullnären i Västerås, och är troligen också Benedictus' son född 1733 i Perstorp. Den slutsatsen drar jag av mantalslängden 1772 i Varberg, där det i familjen bosatt på nr 200 finns både en son Niklas och dottern Stina Beata (väl hon född i Västerås).
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/94279.gif)
 
Ytterligare ett barn är dottern Helena Catharina, född natten mellan 20 och 21 nov 1772 i Varberg. Far är då uppsyningsman.
 
Jag hittar inte familjen i mtl 1768 eller 1784, och inga träffar bland döda fram till 1790. De verkar alltså ha flyttat från Varberg.
 
Utan känt samband:
 
I Tolg verkade en kyrkoherde vid namn Elias Amerin. Han var född ca 1669 i Kållerstad (fadern Anders avrättad före födelsen) och dog 1740, enligt Smolandi Upsalienses. Inget i namngivning eller annat tyder på samband med släkten jag skrivit om.
 
I Karlskrona amiralitetsförsamling finns en fänrik Olof Johan Amerin ohh Ingrid Catharina med barn 1790-1799. Inte heller där finns något som tyder på samband.
 
Utan samband:
 
En skräddare Daniel Amrin eller Ammerin född 1747 finns i Älvkarleby, och är son till Jon Ersson i Ambricka. Daniel tog uppenbarligen sitt namn efter hembyn. Han flyttar 1786 till Söderala och blir laxrökare. Hans barn med namnet Ammerin finns i Hälsingland.