NULL Skriv ut sidan - Allström

Anbytarforum

Titel: Allström
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-04-11, 16:47
Jag har i min forskning helt nyligen knutit samman min fmf:s första hustru Eugenia Ström med släkten Allström från Värmland.
 
Förbindelsen är Carl Christian Allström f 17/6 1814 i Kil (Stora Kil). Han förenklar senare namnet till Ström, detta i samband med att han blir husar 20/5 1836 i Fägre, Skaraborg. Hans sondotter, Anna EUGENIA Ström f 5/11 1870 i Sjötorp Lyrestad, gifter sig med min fmf skräddarmästare Gustav Adolf Hell i Sjötorp, Lyrestad (R).
 
Eftersom min egen ana är skräddarens hustru nummer två Hilma Andersson är ju inte Allströmarna mina, men jag har god kontakt med mina (halv)sysslingar i Califorien som tycker detta med de svenska rötterna är väldigt spännande. Det är mest för deras skull jag nu forskar på Eugenia Ströms anor.
 
Jag har sorgligen misslyckats att finna bilder på Eugenia och hennes föräldrar. Kanske har den bild  
jag bifogar och som jag också lagt upp på Porträttfynd en koppling; det kan möjligen vara Eugenias tre bröder: Carl Bernhard f 19/4 1868, Anton Fredrik f 1873, och Johan Fritiof f 2/12 1875, alla födda i Sjötorp. Men det återstår ju att bevisa!
 
Om någon som forskat på släkten Allström i Värmland vill dela med sig av sina resultat blir jag glad. Jag är också mycket intresserad om det finns porträttbilder av Carl Christians värmlandsanor. Hans far var Erik Adolf Allström f. 1785. Jag är givetvis villig att bidra med mina resultat på Carl Christians ättlingar i utbyte.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/69799.jpg)