NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 augusti, 2014
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-08-09, 16:07
Hej Ann-Charlotte!
 
Jo, Arkiv Digital (jag tänkte fel) har renskrivit en del bouppteckningar till sitt register, där även arvingarna nämns med ort och namn - framför allt på Österlen. Bouppteckningen efter Johan Ryberg finns med där, med rätt nummer och allt (samma som i bouppteckningsregistret på Landsarkivet i Lund), men bouppteckningen i original lyckas jag inte hitta i originalvolymen hos AD Online... inte heller dödsdatumet enligt bouppteckningen, 1785 16/12, verkar stämma med dödboken.
 
Äldsta dottern gick verkligen ett tragiskt öde till mötes, på våren av sitt liv. Jag har förresten inte lyckats spåra de båda bröderna, jag vet bara att Zacharias ska ha vistats i Helsingborg på 1780-talet och att Johan ska ha bott i Ystad, men mer har jag inte lyckats få fram.
 
Greta Agrell verkar förresten vara ett riktigt litet mysterium. Hon är nämnd i Lunds stifts herdaminne (band 8, s 116) i egenskap av att hennes förste make Michael Mowall var gift i andra äktenskapet av tre med kyrkoherdedottern Karna de Fine från Farhult (1666-1719), men inte heller den luttrade genealogen Gunnar Carlquist har fått fram några data om Greta. Inte heller Hintzes klockaresamling, som senare kompletterats av Skånes genealogiska förbunds projekt Skånska klockare har ens hittat Gretas dödsdatum... märkligt.
 
Den notis du tänker på, C:1, bild 118 på höger sida gjorde mig först också lite fundersam, men den lyder kort och gott d: 19: Septembris Introducerades Klåckaren Michaël Mowals hustru hustru Greta Agrell från Num 19: i Öfraby och hade med sig ett hederligit medfölje. Hon hade ju nyligen fött barn och hade därigenom uteslutits från den kyrkliga gemenskapen, så den 19 september återupptogs hon i denna gemenskap genom den kyrkliga ceremonin introduktion.
 
Från vilket av Johan Rybergs och Greta Agrells barn härstammar Du förresten?  
 
Mvh, Markus