NULL Skriv ut sidan - Adrian

Anbytarforum

Titel: Adrian
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2011-07-09, 11:03
Tack Mats. Du har givetvis rätt. Jag skrev den där ganska hastigt. Under Riddersköld skrev jag att Lars Adrian var dotterson till rådmannen Lars Mattsson målare.
 
Vidare i Västerås genom tiderna - Vol V:1: Idealstad med förhinder - studier i Västerås byggnadshistoria i förindustriell tid; stadens byggnadshistoria från 1640 till 1800-talets mitt av Sven Olsson (1985) sid 86.
 
Nicolaus guldsmeds kålgård har sitt särskilda intresse, då den figurerar i samband med en gatufråga. På 1600-talet instängde nämligen domkyrkosysslomannen en av de utstakade raka gatorna enligt Anders Torstenssons planta. Den skulle gå från Österlånggatan österut mellan Nicolaus guldsmeds och Abraham Adrians kålgårdar mot gamla östra tullen. Borgmästare och råd tog saken med fattning - diskuterade blott gatumarkens natur. Skräcken för den allom bjudande och befallande överheten hade släppt, och nya Tjuvgatan gav ehuru en styggelse för idealstadens proselyter, fullgod ersättning ej blott för den äldre namnen och utan ock för den projekterade gatan. Av denna finns dock reminiscenser ännu hos Carlsten, norr om 174/88.
Sistnämnda tomt disponeras enligt Carlsten 1688 av postmästaren och rådmannen Petter V Werdt, dock blott till hälften med äganderätt, varmed avses norra delen. Södra delen har tillfallit Petter efter den i kärleksäventyr omkomne svärfadern Abraham Adrian, vilken som vi skall se här inrätt efter gamla borgmästaren Mårten Svenssons sterbhus.
 
Sid 87, 88
 
Rådman Abraham Adrians och hans måg Petter v Werds gård, 202/88, bereder oss inga problem. Dess grund var domkyrkans. Fastigheten skymtar i källorna redan på 1380-talet som stockholmsborgen Rolf van Everdhens och efter honom Olof Djäkns. Den hade varit prebende, Helige Kors. I RL nämnes den som Mårtens Knutssons gård, N 68, S60, V 28 1/2, Ö 39 alnar. Den har i DK ägarlängden Mats Hansson, Anders Svensson, Per Svensson och så Mårten Knutzson en port in på lille Kyrkiegatan. Handelsmannen Valentin Lucassson inbördade 1641 denna gård, vilken kom att brukas av sonen Valentins och v Werds blivande svärfar Abraham Adrian, presenterad ovan vid ekonomimarken andra sidan av långgatan.
 
Anna Adrian var allstå dotter till Abraham, Valentin Valentinsson gifte med Anna Adrian 20/6 1658 i Västerås. Valentin var rådman. Deras två första barn hette, Susanna f. 1659 i Västerås och Abraham f. 1660 i Västerås.
 
Vidare tycker jag det är intressant med släkten von Werdt, som var en gammal brabansk adlig ätt, som på 1630-talet med skeppsklareraren och handlanden i Stockholm  Wilhelm von Werdt inflyttat till Sverige. Kom även Abraham till Sverige från Nederländerna eller Belgien? Vad är kopplingen med släkten Kohlmäter? Abrahams son Kristians bana i militära börjar 1671, i holländsk tjänst!
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-07-09 11:45)