NULL Skriv ut sidan - Werme / Wärme / Värme / Warme

Anbytarforum

Titel: Werme / Wärme / Värme / Warme
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2010-03-21, 12:06
Hej Therese!
 
I Enångers hfl AI:10B 1840-44 på sid 277 hittar du hela familjen Lundqvist-Werme på Långvinds bruk och där ser du att Anna-Lisa är född 1806-10-16 Den uppgiften styrker att Margta Olofsdotter är hennes biologiska mor och inte Lisa Lindberg. I samma hfl finns Långvinds by på sid 287-294, men där finns ingen Margta Olsdotter.  
Då provade jag att söka bakåt på Anna-Lisa i hfl AI:9B sid 323 och hittade deras vigseldatum 1831-05-28. I vigselboken E:1 står att brudens förmyndare är förre Mästersmeden Magnus Werme (f. 1779)vid Långvinds bruk och jag kollade honom i AI:8B, 7B och 6B. Ingenstans fanns någon Anna-Lisa i Magnus familj, men i AI:4 fanns ju Mästersven Erik Werme och hans hustru Lisa Lindberg på samma gård och i AI:5 även dottern Anna-Lisa med ett litet avvikande födelsedatum.  
Ett sista försök blev att kolla Anna-Lisas faddrar litet mera och i AI:3-5 byn Nora fanns en Margta Olsdotter f. 1782, som verkade passa in. Tyvärr stämmde inte det heller, eftersom hon gifte sig 12 okt 1806 och Anna-Lisa föddes den 16 okt. Till sist kollade jag dödboken ifall Margta hade dött i barnsäng eller året efter, men hon fanns inte i Enånger F:1 i alla fall.  
 
Sen började jag om med att följa Anna-Lisa bakåt via Enånger AI:8B och vidare till Galtströms bruk. I Galtström AI:1 fanns Erik Wermes familj på sid 3 och då kollade jag för säkerhets skull födelseboken också - och där fanns hon: 1806 Oct 8, döpt 12, Mästarsven Eric Wermes och dess hustru Lisa Lindbergs dotter Anna Elisabeth!  
Alltså är det två olika flickor med samma namn och nästan samma födelsedatum, men födda i olika församlingar.
 
Nu skulle det vara roligt att kolla om Margta Olsdotter i Nora, Enånger är rätt mor i alla fall, men du kan ju få göra det sista själv - om du lovar att berätta hur det går. Hennes man heter Lars Jacobsson, var född i Ljusdal och Lars och Margta flyttade till Ljusdal när de hade gift sig.  
 
Mvh  Åsa