NULL Skriv ut sidan - Werme / Wärme / Värme / Warme

Anbytarforum

Titel: Werme / Wärme / Värme / Warme
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2009-09-25, 21:33
Hej!  
 
Enligt SVAR's Enånger Död- och begravningsbok C:2 1710-1755, bildid: 186:
Dog Kerstin Larsdotter 1751 15/11, ”Den 15. Nov. afsomnade, d. 24 do begrofs Húst Kerstin Larsdr på Långwinds Brúk. Född på  [......?] Brúk 1687. i MidSommars Sidan: fad. Kiöraren der, och Sedan Kolaren Här, Lars Jonsson, Mod. Húst. Barbro Jonsdr. 1719. d. 24. Junii Stod Hon Brúd med Sin man Erich Hinrichsson Werme. Haft med honom 1 Son och 1 dotter. Lefwat ärlig, 64 ½ år gl, och dödde af Watu-Sot.. Maken Eric Hindricsson Werme (f. 1691 1/5, d. 1758 13/1) var hammarsmed vid Långvinds bruk i Enånger socken.  
 
Det jag kan utläsa, men är osäker, är om denna Kerstin Larsdotters födelseort kan vara Axmars Brúk, men är inte så bevandrad i dessa orters namn. Någon som vet, om det kan stå att hon är född i Axmars bruk?  
 
I vigselboken, står ju även Kerstin Larsdotters födelseort, som jag tror, om jag nu utläser den rätt, vara Axmars Brúk?  
 
Enligt SVAR's Enånger Vigselbok C:2 1710-1755, bildid: 15:  
Vigda 1719 24/6, d. 24. Júnii Stod Brúdgúmmen Erich Hinrikson Werme HammarSmedzdräng på Lång[vinds] Brúk. född i Bergzlagen och Skinskatberg Sokn och des brúk. fadr Hinrik We[rme] HammarSmed ibidem, mod: Hust Malin Jonsdotter Brúden Cherstin Lars[dotter] födder på Axmars Brúk fad. Lars Jonson Körare. Mod Hust Barbro Jöns[dotter].  
 
Sökte på nätet, och fick träff på Wikipedia, att det fanns ett Axmar järnbruk, vilket är beläget strax norr om Axmar by i Hamrånge socken på gränsen mellan Hälsingland och Gästrikland. Det torde väl vara detta bruk som avses?  
 
Är något känt om Kerstin Larsdotters föräldrar, kiöraren, kolaren Lars Jonsson och hans hustru Barbro Jonsdotter?
 
 
Mvh
 
//Peder