NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juli, 2015
Skrivet av: Lars Mürbeck skrivet 2015-02-03, 17:33
För en tid sedan tog jag över min gamle fars släktforskning. Jag har dock kört fast på paret Daniel Pehrsson och Lena Larsdotter. Både min farfar och min farmor härstammar från två av Daniels och Lenas söner. Därav mitt stora intresse.
 
Fakta: Daniel och Lena fick en dotter Stina 23 sep 1796 född på Soterud i Valbo-Ryr.  
År 1798 flyttade Daniel och Lena till Myra u Svinebacka i Foss. Härefter har jag kunnat följa paret med avkomlingar ganska väl. Enligt inflyttningsdokumentet var Daniels angivna ålder 36 år o Lenas 23 år - födelseplats saknades (dokumentet utställt i Torp). Dottern Stina var samtidigt 2 år (samt att de också hade en son Gustaf, vid tillfället 5 år gammal (mao född ca. 1793). Detta skulle innebära att Daniel var född runt 1762 och Lena runt 1775. Vid husförhören i Foss angavs dock födelseåren till 1764 och 1772.
 
Enligt min far hade Daniel en bror - Anders Pehrsson född i senare delen av 1760-talet, gift med Börtha Larsdotter född 1762 i Mjövattnet i Valbo-Ryr. Detta par med döttrarna Anna och Britta bodde på St Bönerud enligt AI:1 s75.
Antagandet att dessa två var bröder är gjort bl.a pga att Anders och Börtha var vittnen till Daniels och Lenas dotter Stina och att Anders även han senare flyttade till Foss och bosatte sig några hundra meter från Daniel.
 
Enligt AI:1 s75  St Bönerud bodde tillsammans med Anders, Börta och döttrarna Anna och Britta;
- Lars Larsson 1782
- Jon Larsson 1776
- Börtha Larsdotter 1720
 
Ett antagande: Pehr Andersson f. 1717 i Elnebacka var gift i första äktenskapet med Börtha Larsdotter f. 1720.
- Detta par fick Martha f. 1737 i Hattefjäll som gifte sig med Lars Andersson som i sin tur fick sonen Lars Larsson f. 1780 i Klåvene.  
- Dessutom fick Pehr och Börtha sonen Lars 1751 i Wågsäter som OM han gifte sig med Änga Guttesdotter fick sonen Jon Larsson f. 1777 i Lunden.
- Vidare fick Pehr med hustru nr. 2 - Margareta Andersdotter - sonen Anders f. 1766 i Backa.  
 
Men är det bara slumpen - att Anders skulle kunna bo med två kusiner och sin gamla farmor (från faderns 1:a äktenskap) på St Bönerud! Detta om man tillåter några års avvikelse på födelseåren i HFB.
 
Men var kommer då Daniel in i bilden? Han finns ej med i födelseböckerna för Valbo-Ryr, Torp, Ödeborg eller någon närliggande socken. De Daniel jag funnit i ovan nämnda socknar har alla dött unga. Kan prästen missat att bokföra honom? Jag kan inte finna en passande Daniel.  
Enligt Valbo-Ryr AI:1 s15 fanns en dräng Daniel Pehrsson på Wärhult. Dock utan ålder och härkomst.
 
 
Lena Larsdotter var förmodligen född i Ödeborg (St Svarfvane) 1774. Föräldrar var Olof Jacobsson och Lena Isaksdotter. Fadern dog och modern gifte om sig med Lars Larsson. Lars adopterade hemmavarande döttrar varefter Lena kallade sig Larsdotter allt Olsdotter.  
Enligt HFB verkade pigan Lena Olsdotter från tidig ålder runt Ödeborg och senare Torp.  
Enligt Valbo-Ryr AI: s 78 fanns pigan Lena på Soterud, född 1775. Kan Lena från Ödeborg vara den som Daniel fick ihop det med och som på Soteröd födde dottern Stina? Troligtvis ja.
 
Finns det någon med kännedom om Daniels och Lenas ursprung så vore jag mycket tacksam för hjälp.