NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2009
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 1999-10-23, 00:58
Hej,
Det lär finnas en gammal släktutredning på en släkt Warg i Riksarkivet. Om jag inte minns fel är den utförd före 1600-talet och omfattar mest personer norrut i Sverige. Men de kan ju mycket väl höra ihop med de andra med samma namn. De flesta har högre befattningar av olika slag. En Mårten Warg ifrån Närke, Rådman och bruksidkare, var med i ägarbilden vid flera järnbruk, bland annat Skogaholm under 1600-talet. Anders Warg, Landskamrerare och den välkända Cajsa Warg hör till samma släkt. Jag tror att denna gren/släkt hade sitt säte i Hardemo (T) vid denna tid. En Mårten Warg, eventuellt samme man, var Louis de Geers handgångne man under 1600-talet. Han förekommer i någon större diskussion då han ej accepterades som de Geers representant i Norrköping. Varför och hur vet jag inte. Jag tror att smederna Warg hör ihop med dem från Hardemo på ett eller annat sätt. Sedan finns det smeden Elias Warg som nämnda dam vid föreningen smedsläktforskning har i sin gren. Han gifter sig i Hammar (T) på 1760-talet, tror jag det var. Det var visserligen jag som hittade uppgiften, men tyvärr minns jag inte mera exakt.
MVH,     Sven-Ove Brattström