NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2008
Skrivet av: Sven Luthman skrivet 2007-12-26, 12:13
Hej Anita,
 
Jag törs nog lova dig att det är samma person. Du hittar hennes dödsnotis på Genline GID 2356.66.105400, där ser jag heller ingen i Skinnskatteberg som dog den 11 aug. Men det är lätt att tolka fel i dödsdatumrutan (se bif. bild, andra raden).
När det gäller födelsedatum så har man utgått från hennes ålder (57 år) och enkelt räknat baklänges och då hamnat på 1730. En dödbok är heller inte en förstahandskälla för en födelseuppgift. 58 år hade hon fyllt i oktober ... Följer du hennes liv bakåt i husförhörslängderna så kommer säkert hennes födelsedatum att bekräftas någonstans.
 
Det stämmer också att hon inte är med i min databas (ännu). Detta då jag inte forskat och bekräftat alla uppgifter som finns på den sidan. Jag har bara med anorna till brodern Johan Kristian vars sonson Jan Henrik (f 1812) gifter sig med Maria Johanna Luthman (f 1814).  
Jag har inga direkta linjer till släkten Vieweg utan det är följande släktskapsrelation till min morfar som gör att de finns med. När du har säkra uppgifter om hennes släktskap till Gottfried Vieweg så kompletterar jag gärna. Som jag nämnde finns hon och Hans Sohlberg med på Smedskivan 5 med barnet Karl Fredrik (f 1763) och hans efterkommande.  
 
mvh
/Sven
- - - - -
Lite god glass till nyårsfirandet?
Besök då min sida www.glassrecept.se
- - - - -
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/126982.jpg)