NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2008
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2005-08-21, 11:16
Jag har en fråga angående två ingifta personer i släkten Vieweg (Wivägg).
 
Min styvmorfars mormor Anna Greta Wivägg föddes 1845-03-22 i Alfta sn i Hälsingland. Hon var dotter till hammarsmeden Adolf* Fredrik Wivägg (1816-1868) och hustrun Anna Jonsdotter Broman (1817-1883). Jag har gått igenom utredningen över släkten Vieweg i Svenska Smedsläkter 11, men eftersom där saknas information om vilka uppgifter som hämtats ur primärkällor respektive sekundärkällor håller jag på att följa upp personerna i kyrkböckerna.
 
Adolfs far, mästaren Kristian Wivägg, var gift med en Kristina Katarina* Hedberg. Hon anges i kyrkböckerna för Mora vara född 1792-02-15, utan födelseort. [Mora AI:12A, husförhörslängd 1827-1836, uppsl. 446, Genline ID: 149.56.40600] I Svenska Smedsläkter anges hon vara född detta datum vid Skinnskattebergs bruk i Västmanland. Jag har emellertid inte funnit någon med detta namn bland födda i Skinnskatteberg som passar in. (Rättaren Anders Olsson vid bruket får visserligen en dotter Kristina Katarina den 25 juli 1792, men hon verkar av husförhörslängderna bo kvar som ogift i Skinnskatteberg till 1815, dvs. efter att Kristian Wiväggs första barn skulle ha fötts.)
 
Kristians far, plåtsmeden Kristian Fredrik Wivägg (f. 1759 i Kyrkbyn, Skinnskatteberg, d. 1836-03-19 vid Skinnskattebergs bruk), anges ha varit gift med Katarina Johansdotter, f. 1750 i Gåsborns sn i Värmland. Jag hittar emellertid ingen Karin/Katarina Johansdotter bland födda i Gåsborn 1750.
 
Jag undrar därför dels vilka källor som uppger respektive makars födelseort, dels om någon annan har närmare besked om deras släktförhållanden. Jag är varmt tacksam för alla uppgifter.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg,
Sollentuna