NULL Skriv ut sidan - Ungerecht

Anbytarforum

Titel: Ungerecht
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2014-12-23, 15:58
Enligt Smedskivan nr 8 är en Magdalena Katarina Ungerecht (Hans Georg Ungerecht dotter) Nämnd som dotterdotter till Anders Andersson Raf (hennes morfar) i brev om arvsöverlåtelse av den 8 september 1736. Jag har inte någonstans fått belägg för att hon skulle vara dotter till Hans Georg och modern Magdalena Andersdotter Raaf. Jag hittar vare sig dop, vigsel eller hennes dödnotiser. Hon är dock gift med Johan Ruus och två barn med honom, jag har hittat deras dopnotiser där båda föräldrarna står angivan.
 
Uppgifterna på Smedskivan kommer tydligen från ÖH (Örjan Hedenberg) som han har hittat i Eskilstuna rådhusrätt och magistrat FII:2, bild 225. När jag tittar där finner jag fyra olika dokument. För mig är texten svårläst, mycket tacksam om det finns någon renskriven text, jag kan skicka bilder om någon vill/kan läsa renskriva detta. Jag vet faktiskt inte heller riktigt vad detta är för dokument.
1. Bouppteckning efter modern 1734 d.22 augusti enl. Eskilstuna rådhusrätt och magistrat F2:2 (1726-1738) Bild 2190 / sid 21c
2. Testamente av fadern Anders Andersson Raf den 8 september 1736 enl. Eskilstuna rådhusrätt och magistrat F2:2 (1726-1738) Bild 2230
3. Dokument den 17 october 1739 fadern Anders Andersson Raf är antecknad som saliga då bör vara död enl. Eskilstuna rådhusrätt och magistrat F2:2 (1726-1738) Bild 2250
4. Dokument den 7 juli 1739 är Hans Georgen Ungerecht hustru Magdalena Raaf antecknad som Änka enl. Eskilstuna rådhusrätt och magistrat F2:2 (1726-1738) Bild 2260
 
Jag tycker texten är svårläst, jag har sökt men hittar inte något om att Magdalena Katarina Ungerecht är dotterdotter till Anders Andersson Raf, var kan man hitta detta? Något som kanske lite talar emot denna Magdalena Katarina är att jag har en annan Magdalena med tillnamnet Maria där föräldrarnas namn är med i hennes vigselnotis 1745-11-17. Hon är dock inte med på Smedskivan. Att Magdalena Katarina Ungerecht har funnits är dock klart men vilka var hennes föräldar?
------------
 
Jag har också i familjen försökt att få in en Johan Ungerecht, ej heller med på Smedskivan. Faktorismed i Eskilstuna, Gift 1742 med Maria Ramstedt som är född 1720 i Stenkvista. Har dock inte ännu lyckats få bekräftat att han ska vara son till Hans Georg Ungerecht och Magdalena Andersdotter Raaf. Finns det någon som kan bekräfta detta eller motsatsen? Jag har osäkra uppgifter på f.1711-03-25 och d.1785-07-12 i Eskilstuna.
------------
 
Enligt Dokument den 7 juli 1739 är Hans Georgen Ungerecht hustru Magdalena Raaf antecknad som Änka. Vilket måste betyda att Hans Georg Ungerecht är död redan före detta datum år 1739. På Smedskivan står att han är död före sonen Daniels Vigsel, vilket är år 1744.
------------
 
Enligt Dokument den 17 october 1739 är fadern Anders Andersson Raf antecknad (min tolkning) som saliga, då bör han vara död före detta datum. På Smedskivan står inget dödsår angivet.
------------
 
Mvh Johnny