NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-06
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2001-12-15, 12:21
Anna: Jo, vi har diskuterat honom tidigare i Angermund-diskussionen. Denne Johan Göransson Tysk är densamme som är smedsdräng vid Graninge bruk samtidigt som Göran Tysk.
 
Men att hans son Nils Johansson fick en son vid namn Alexander 1730 har jag inte noterat tidigare. Det är klart intressant, eftersom det namnet inte förekommer på den tiden i trakten annat än i Gudmundrå (efter kyrkoherden Sander (Alexander) Erici). Om namnet Alexander inte kommer från Nils hustrus släkt visar det att Johan Göransson Tysk (eller hans hustru) måste ha sitt ursprung på annat håll.
 
Min teori har hela tiden varit att Göran Tysk och Johan Göransson Tysk var av samma släkt, troligen bröder, och i såfall är namnet Alexander ytterligare en ledtråd i sökandet efter deras ursprung. Då gäller det bara att hitta en plats där de ovanliga namnen Georg, Gunborg och Alexander (och Elias) förekom i mitten av 1600-talet.
 
Har du hittat någon uppgift om Nils Johanssons hustru? Och vad har du för källa på att Nils hade denne son Alexander? Hade han fler barn än de två du nämner ovan?
 
Jörgen B: OK, du kan väl hålla ögonen öppna efter Abraham när du forskar vidare i Medelpad. Med tanke på att ett av hans barnbarn tog namnet Lögdberg, så finns det viss sannolikhet att han var från Lögdö bruk.
 
Och en sak till, har du möjligen stött på namnen Alexander, Georg eller Gunborg vid något av de Medelpadska bruken?
 
Jörgen S: Ja, det ska jag göra.
 
/ Peter