NULL Skriv ut sidan - Tourneur

Anbytarforum

Titel: Tourneur
Skrivet av: Bert Konijnendijk skrivet 2012-12-09, 20:49
Hej Niclas Rosenbalck/Leif Gustafsson!
Jag har läst igenom alla tidigare inlägg här rörande släkten efter Anthoine Tourneur och har därefter beställt nr 96 av KGF-nytt. Jag hoppas det finns kvar. Säkerligen finns där svaret på min följande fråga men hoppas ändå att kunna få svaret via Anbytarforum.
 
Min ane är Johan Påhlsson född 1725-10-02 i Smörhöga enligt Skatelöv CI:2, sida 35 och död i Loshults by 1788-06-26. Föräldrarna får jag till Påvel Johansson och Maria Gudmundsdotter. Döpvittnen antyder tydligt släktskapet med smedsläkten Tourneur. Fadern Påvel Johansson födds enligt mig 1702 och döps 1703-01-01 i Smorhöga enligt Skatelöv CI:1, sida 151. Döpvittnen är där bl.a. Anthon och Jacob i Smörhöga. Jag antar här att dessa två är bröder till Johan.
 
Men när jag läser ett tidigare inlägg här från Leif Gustafsson så dör Anthon och Jacobs bror Johan 1691-10-27 i Smörhöga. Alla tre var barn till Påfvel Persson och Francoise Anthoniusdotter. Enligt detta kan alltså Påvel Johansson f 1702 inte vara son till den Johan som dör 1691.  
 
Har jag fel Johan eller är uppgiften om hans död 1691 oriktigt?
 
m v h  /Bert