NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012
Skrivet av: Johan Jonsson skrivet 2012-05-09, 13:27
Hej!
 
Jag försöker knyta an min ana Johan Welamsson f.? d.1779-04-13 Norberg(U) med släkten släkten Tourneur. Anledningen till att jag ser det som troligt är:
 
* Enligt dödboken i Norberg ska Johan Welamsson vara född i Bjurfors, Fernebo 1701-12. Bjurfors låg i Karbenning(U), men där finns ingen Johan Welamsson född. Inte heller i grannsocknen Västerfärnebo(U) finns han född. Däremot finns en Wilhelm Cloth (son till Klot Antonsson Tourneur) mantalsskriven vid Bjurfors 1707-1718. Han får där tre barn: Catharina 1707, Sara 1710, Daniel 1712. Enligt mantalslängderna flyttar Welam Cloth med familj till Haraker(U) 1718. Men där kan jag inte hitta honom.
 
* 1728-10-12 gifter sig min ana Johan med Anna Jansdotter Dewall i Norberg. Vid vigseln står han antecknad som Johan Wilhelmsson från Björksta sn(U). Tittar man i husförhören i Björksta finner man i Frögärdet: Welam Cloth, hustrun Ingeborg, son Johan, son Daniel, son Petter, dotter Catharina, sonhustru Anna Jansdotter(dör troligen 1730-04-13 i Björksta), dotter Sara. Welam Cloth är mantalsskriven i Frögärdet Björksta 1728-1731. Sen vet jag inte var han tar vägen.
 
* 1733 gifter sig Johan på nytt i Norberg. Det gör även en Daniel Wilhelmsson(brorsan?) samma år. Johan finner man sedan i husförhören i Norberg som gruvarbetare vid Mossgruvan och Kallmora. Där hittar man också (brorsan?) Daniel Welamsson i samma hushåll innan han plötsligt försvinner.
 
Vad jag behöver veta för att få ihop det här är: Var och när är Johan Welamsson född? Dvs (enligt min teori) var bodde Welam Cloth innan han kom till Bjurfors Karbenning(U). Jag vet att han fick en dotter i Fellingsbro(U) 1701. Men mellan 1701 och 1707 vet jag allstå inte.
 
Vad som också vore intressant att veta är: Var bodde Welam Cloth mellan 1718 och 1728? Dvs var är sonen Petter född? Och var tog han vägen efter Björksta? Var dog han?
 
Jag har letat mig fördärvad på det här... Men om någon har uppgifter om Welam Cloth, eller skulle råka stöta på honom någonstans så vore jag mkt tacksam!
 
mvh Johan