NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-02-03, 14:57
Tack så jättemycket, Ingegärd och Niclas. Då vet jag att Maria Wilhelmsdotter är dotter till Wilhelm Antonsson. Har varit på biblioteket och beställt hem Kjell Lindbloms, Vallonsläkter i Sverige, del II, men det tar några dagar att få hem den.
 
Det är bara det att vi har ytterligare en koppling kvar innan vi kan knyta ihop släkten med Wilhelm Antonsson och hans dotter Maria Wilhelmsdotter. Och den kopplingen är om Maria Wilhelmsdotter och Sune Jonsson har en dotter som heter Margareta Sunesdotter från Kvarnhult, som gifter sig i Almundsryd med Jöran Hansson fr. Hinneryds sn den 17/6 1724 ( Almundsryd C:1 sid 9 )
 
Tyvärr räcker inte kyrkböckerna till riktigt men jag har försökt att kartlägga Margareta Sunesdotters barns faddrar, för att se om man på den vägen kunde komma på någonting om Margaretas ursprung. Men jag kom bara fram till att det kan finnas två eventuella systrar bland faddrarna till Margareta och det är Martha Sunesdotter i Frankanäs, gift med Bonde Francke, soldat och Ingier Sunesdotter ( varifrån hon kommer kan jag ej tyda ) och där frågetecknen står kan jag heller inte tyda ställena.  
 
 
I Almundsryd CI:1 bild/43 sid/79, föds sonen Hans den 14 sep 1726. Hans faddrar är H Magnus Blom, Bonde Francke ( gift med Martha Sunesdotter i Frankanäs ), Ingier Sunesdotter i ??? och Anna Månsdotter i Ålshult.  
 
 
I Almundsryd CI:1 bild/51 sid/95 föds Martha den 2 feb 1730. Hennes faddrar är Jöns i Muggeboda, dr Måns i ???, h. Martha i Frankanäs, h. Nilla i Qvarnhult.  
 
I Almundsryd CI:1 sid 106 föds dottern Elisabeth den 26 jan 1732. Hennes faddrar är Jöns i ???, h. Martha i Frankanäs och h. Kirstin i ???.  
 
 
Margareta Sunesdotter får en dotter som heter Elisabeth 1732 och jag ser att även Wilhelm Antonsson i Smörhöga har en dotter Elisabeth Wilhelmsdotter, syster till Maria Wilhelmsdotter. Om man då går på lite lösa boliner så kan eventuellt Elisabeth vara ett familjenamn, dvs, Elisabeth f. 1732 i Almundsryd kan ha fått sitt namn efter sin eventuella mormor Maria Wilhelmsdotters syster. Vidare har Margareta även en dotter Martha som kan vara döpt till samma namn som sin eventuella moster Martha Sunesdotter i Frankanäs.  
 
Ni vet eventuellt inte om Maria Wilhelmsdotter och Sune Jonsson är föräldrar till Margareta Sunesdotter från Kvarnhult, Almundsryd ( och hennes eventuella systrar Martha och Ingier Sunesdöttrar ) och att dessa 3 systrar i så fall skulle vara barnbarn till Wilhelm Antonsson i Smörhöga ?
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 03 februari, 2009)