NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-02-03, 09:36
Carina mfl. Om kända ättlingar till min anfader, liksom så många andras, kolaren Anthoine Tourneur vid Huseby bruk (Skatelöv sn i Småland) se min artikel Vallonerna i Smörhöga och släkttavlan till densamma kallad Kolaren Anthoine Tourneurs avkomlingar i KGF-Nytt nr 96 (mars 2007). Göran Magnusson, Alvesta, har bidragit med utdrag ur sin släktdatabas och står därför som medförfattare i artikeln. Jag har uteslutit några personer som han felaktigt hade med som ättlingar i sin databas. Det blir tyvärr väldigt lätt en rundgång och felaktigheter när forskare byter uppgifter utan att gå till källorna och kontrollera. När det gäller Wilhelm Antonsson (han kallas ej Tourneur utom något enstaka tillfälle i domboken) så har han inga söner, åtminstone inga som nådde vuxen ålder.  Hans döttrar är de av Ingegärd nämnda Johanna, Elisabet och Maria - inga mer levde till vuxen ålder. Det finns mycket material om Smörhögavallonerna i Allbo domböcker.  
 
mvh
Niclas
 
Ps. Ortnamnet Torne i V. Torsås socken (söder om Skatelöv sn - i samma pastorat) har ej fått sitt namn efter kolaren Tourneur, eller för den delen vice versa som några glada släktforskare velat tro och sprida. Ortnamnet Torne är mycket äldre är bruksindustrin som etablerades där under 1600-talet. Slumpen kan spela oss spratt i många fall. Ds.