NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 1999-09-06, 07:56
Hej igen!
 
Namnen på Pål Persons barn ger inga argument för eller emot tanken att han skulle vara en Personne. En del av namnen förekommer inom släkten Personne - andra inte. Återstår frågan vad han arbetade med. Var han bonde eller hantverkare av något slag?
 
Beträffande släktnamnet för Welam Antonison Tourneurs hustru Brita Hindrichsdotter har jag angett det vara Rousseau. Jag kan ha fel, eftersom jag inte själv läst de domboksprotokoll, där namnet förekommer utan har uppgiften i andra hand sedan tidigare.
Brita blir ju ihjälslagen av mågen Sune Jonsson 1/2 1694. Att hennes namn skulle vara en variant av Cochois tror jag inte på, eftersom det inte finns någon Henrich Cochois belagd i Sverige. Namnet Henrich förekommer inte i denna släkt. En Henri Rousseau finns däremot i Finspång 1651, där Brita gifter sig. I 1600-talets skrivstil kan R ibland få en utformning som gör att bokstaven liknar C. Jag skall försöka få tillfälle att läsa protokollet och se vad det egentligen står.
 
Slutligen namnet Glaude (Glad), som är samma som Claude eller Claudius. Claudius övergår ibland i Sverige till Clas, trots att detta är ett helt annat namn, en kortform för Nicolas.